O úskalích inkluze a popularitě Klause jr.
8. 2. 2018
/
Pavel Urban
čas čtení
7 minut
Nedávno
BL zveřejnily článek
vztahující se k inkluzivnímu vzdělávání, doplněný poznámkou Boba Kartouse
kritizujícího Václava Klause mladšího.
Reagoval
jsem v sekci komentáře. Mimo jiné jsem napsal: „Osobně si myslím, že inkluze na základních školách je to nejlepší, co
může být, pokud se povede a dělá se dobře. A to nejhorší, pokud se dělá špatně.
To znamená, že inkluze je dobrá věc. Ale neměla by se stát nástrojem bojovníků
dobra proti zlu.“
Následně jsme si vyměnili názory s panem Samohýlem.
Od zveřejnění článku už uplynula jistá doba a nemá cenu odpovídat do archivu.
Na druhou stranu, v této diskusi se ukázala jedna důležitá věc, která má
obecnější charakter. A která by neměla zapadnout.
Ocituji
závěr diskuse:
Pavel
Urban:
Já nechodil do školy za Marie Terezie, ale
v sedmdesátých letech minulého století. To mi stačí k tomu, abych věřil, že
jedno hyperaktivní dítě může rozhodit celou výuku.
Děti s Downovým syndromem tyhle problémy
většinou nedělají. Je ale otázka, co a jak je lze v běžné třídě naučit. A, co
je důležitější, jak zapadnou do kolektivu. Děti dokáží být pěkně kruté.
Aby to fungovalo dobře, potřebujete dobře
vyškolené pedagogy, kteří to zvládnou. Kteří mohou veškerou svou pracovní
energii věnovat své třídě a ne papírování či druhému zaměstnání. Potřebujete
schopné asistenty. Potřebujete dětské psychiatry, aby pomohli tam, kde i tohle
selže. Bylo tohle všechno zajištěno ještě před vyhlášením zákona?
Nebo byl vydán zákon, možná uvolněno
dalších pár tisíc na asistenty - a ředitelé, učitelé a handicapovaní, perte se
s tím, jak umíte?
Klause mladšího bych mohl ignorovat. Učitel
na elitním gymnáziu může ledacos vidět jinak. Jenže na dezinformačních webech
publikují i lidé, kteří tvrdí, že jsou učiteli na základních školách, a opravdu
na to vypadají. Pokud je pravda, co říkají, pak platí to druhé.
Weby informační pak na tuto otázku (Bylo
tohle všechno zajištěno ještě před vyhlášením zákona?) neodpovídají vůbec. Hlavní
je, že máme inkluzi. O tom, že by v praxi mohla handicapovaným dětem ublížit
(ne proto, že je to inkluze, ale proto, že se to dělá špatně) se zjevně vůbec
neuvažuje.
Takovým odborníkům je
pak těžké věřit. I kdyby bylo jejich cílem bojovat proti segregaci, zatímco
Klaus ji touží zachovat.
Jan Samohýl:
Pane Urbane, já myslím, že učitelé jsou
profesionálové a vyrovnají se s tím. Ostatně už dnes nepochybně musejí umět
zvládat různé děti a v zemích, kde je inkluze normální, to zvládají.
Na mě stále vaše tvrzení, že inkluze může
někomu ublížit, působí značně nepřesvědčivě. Vždyť inkluzi už máme vzhledem ke
všem ostatním "kategoriím" dětí. Proč lidé, kteří argumentují proti
inkluzi, například nepožadují, aby se hyperinteligentní děti exkludovaly?
Proto si myslím, že ve skutečnosti nejde o
reálný argument, ale o to, že hodně rodičů prostě sobecky chce, aby jejich děti
vyrůstaly v prostředí, které zahrnuje, co považují za normální, případně za
nadprůměrné.
Je to stejný mechanismus jako když se
středostavovský obyvatel čtvrti nechce smířit s přistěhováním chudších
obyvatel, ze strachu o ztrátu statusu.
Já nejsem zastánce inkluze, mimochodem. Můj
názor je, že bychom měli děti shlukovat nikoli podle věku, ale ad hoc podle
úrovně schopností v dané disciplíně. A z toho by také vyplývalo, že nároky na
každé dítě přestanou být objektivní, ale budou uzpůsobeny jejich aktuálním
schopnostem a potenciálu (který by měl být vyhodnocen jen jako funkce
schopností).
Jenže takový systém by
asi většina lidí odmítla jako nespravedlivý. A jsem přesvědčený, že přesně
právě z těch důvodů lidé s exkludovanými dětmi považují neinkluzivní systém za
nespravedlivý. Takže vnímám odmítání inkluze jako dost pokrytecké.
(Konec citátů)
Co k tomu říci? Osobně
podporuji inkluzi z důvodů sociálních (Od slova socializace). Pokud to
bude znamenat celkově lepší vzdělávání v běžném smyslu, tím lépe. Ale
v tomto směru moc nečekám. To je ale detail, který za protahování diskuse
mimo původní rámec nestojí.
Horší je to s tvrzením, že „Vždyť inkluzi už máme
vzhledem ke všem ostatním „kategoriím“ dětí“. Které „kategorie“ má
pan Samohýl na mysli? Dítě s nízkou inteligencí (třeba díky Downovu
syndromu), jinak psychicky normální, to je úplně jiná „kategorie“, než extrémně
hyperaktivní dítě s inteligencí nadprůměrnou. A třeba autisté jsou zase
úplně jinou „kategorií“. Máme čekat, že průměrný učitel v průměrné třídě dokáže
řešit to, na co se, pokud to jde, i psychiatři specializují?
Co mě zaráží, je první odstavec z uvedené
reakce pana Samohýla. Řeší všechny praktické problémy tím, že je dvěma větami
hodí na jiné. A teď, když jsme tohle vyřešili, se můžeme soustředit na to
skutečně důležité. Na sobecké a pokrytecké důvody, proč lidé inkluzi
odmítají...
Chápu, že pan Samohýl nechce
příliš spekulovat o tom, čemu moc nerozumí a soustředí se na to, čemu rozumí.
Jenže pokud nevíme, jak to skutečně funguje v praxi, pak nemůžeme ani
s jistotou tvrdit, že to, co vypadá jako naplňování našich ideálů, nevede,
aspoň někde, k pravému opaku.
S obecným pochopením problému
můžeme zpochybňovat zobecňující soudy jiných. Můžeme poukazovat na možnosti a
aspekty, které praktik nemusí vidět. Ale kategoricky tvrdit, že je to tak a ne
jinak, to bychom neměli. Skutečnost, že Václav Klaus mladší argumentuje ve
prospěch špatné filozofie, ještě neznamená, že jeho argumenty samy o sobě musí
být špatné. Zaručeně špatná je naopak logika „někde to funguje, tak to funguje/musí
fungovat všude“.
A co je nejhorší: jak na tohle
budou reagovat lidé, kteří mají s praktickým naplňováním inkluze skutečně
nějaký problém? Třeba takto: páni intelektuálové si bojují za své ideály a my
dole to odneseme. Oni si toho ani nevšimnou, protože z výšin jejich
ušlechtilých teorií jsme my a naše problémy něčím zcela bezvýznamným. A když už
si toho všimnout musí, tak na to mají „profesionály“.
To je ještě ta lepší reakce.
V horším případě začnou lidé vnímat celý západní liberalismus jako něco,
co je ohrožuje. A co je nutné automaticky odmítnout.
A lidé jako pan Kartous se budou
strašně divit, jak to, že lidé jeho vcelku rozumné argumenty odmítají, aniž by
o nich přemýšleli. A naopak naslouchají prorokům typu Václava Klause mladšího.
Pan Samohýl může jistě namítnout,
že on sám „pánem intelektuálem“ není. A že zrovna kvůli jeho komentářům na BL
lidé Klausovi nenaslouchají. To bude asi pravda. Nicméně bychom neměli
napomáhat těm, kteří dláždí cesty pekelné v domnění, že je naopak
zavalují.
12018
Diskuse