1 z 9 aut v České republice má stočené kilometry, ukazuje průzkum
30. 11. 2022
čas čtení
6 minut
Několik zajímavostí o trhu s ojetými vozy v České republice:
- Procento počítadel ujeté vzdálenosti: 11,36 %;
- Průměrná hodnota přetočení tachometru: 43 053 km;
- Procento poškozených vozů: 51,64 %;
- Průměrná hodnota poškození: 1,5 %: 3 150 €;
- Podíl dovezených ojetých vozů: 50,73 %.
Více informací o trhu s ojetými vozy v České republice: https://www.carvertical.com/gb/transparency-index/czechia.

Když se jedná o trh s ojetými auty,
každá evropská země má podobné problémy. Či už je to podvod s kilometry,
skryté poškození, nebo dokonce stará vozová jednotka, všechno to
zvyšuje šance kupujícího, že přijde k nekvalitnímu vozu –
transparentnost na trhu s ojetými vozy často chybí. Situace se v různých
částech Evropy liší, co může být vysvětleno ekonomickou situací a
regionálními zvláštnostmi.
Platforma pro hlášení historie vozidel carVertical provedla průzkum, aby zjistila, kde je koupě ojetého vozidla nejrizikovější.
Je český trh s ojetými auty transparentní?
Česká republika se nachází uprostřed
Indexu transparentnosti trhu, mezi Slovenskem a Belgií. Zatím co situace
v Česku není tak špatná jak ve východní Evropě, místní trh s ojetými
vozy má daleko od transparentnosti.
1 z 9 aut v České republice má stočené
kilometry. Průměrná hodnota stočení je 43 053 km. Kupující tak může
vozidlo přeplatit a na základě nesprávných údajů, bude mít problémy
s plánováním jeho údržby.
Východní Evropa má největší problémy s transparentností trhu
Koupě ojetého auta v Lotyšsku, Litvě,
Ukrajině nebo Rumunsku je riskantní, jelikož mnoho vozidel má skryté
poškození, stočené kilometry a další problémy. Podvody jsou zde běžné a
mnoho kupujících se již popálilo.
Nejpofidérnější trh s auty je
v Lotyšsku, kde 23,6 % všech vozidel zkontrolovanýchl má stočené
kilometry. Situace v ostatních východoevropských zemích je obdobná:
Rumunsko má 19,6 % stočených aut, Ukrajina – 15,6 %, a Litva – 18,1 %.
Ukrajina je šampionem v importu aut –
více než 80 % vozidel v zemi pochází ze zahraničí. Lotyšsko (75,5 %),
Rumunsko (67,2 %), a Litva (75,3 %) taky nejsou moc pozadu.
Mnoho aut ze západní Evropy přijde
poškozených, pak jsou opraveny a prodávány jako nové. Z toho důvodu je
procento poškozených aut ve východní Evropě tak vysoké. V Litvě, 59 %
vozidel je poškozených, v Lotyšsku – 57,5 %, v Rumunsku – 57 % a v
Ukrajině – 46,7 %.
“Podstatně vyšší podíl importu ojetých
aut je jedním z klíčových důvodů, proč jsou východní krajiny mnohem
více postiženy podvody. Import přímo podporuje stáčení kilometrů,
jelikož sledování a dohledávání takových činů vyžaduje hodně úsilí,
zejména když se jedná o přeshraniční převozy,” vysvětluje M. Buzelis.
Západní země jsou více transparentní
Podle průzkumu, trh s ojetými vozy
v západní Evropě je transparentnější než ten ve východní Evropě. Taky by
nemělo být žádným překvapením, že většina vozidel na východě je
importována ze zemí jako Německo, Francie nebo Itálie.
Spojené království je
nejtransparentnější z 23 zemí zařazených do Indexu transparentnosti
trhu. To ale neznamená, že britský trh s ojetými vozy je bez problémů.
Ze všech aut zkontrolovaných v UK, 14,5 % mělo stočené kilometry a 21 %
bylo již někdy poškozeno, co značí, že kupující by prodejcům neměli
slepě důvěřovat. Nicméně, UK má nejnižší procento importovaných aut –
10,7 %.
Německo se umístilo na druhém místě
s 12,6 % stočenými a 21,3 % poškozenými vozidly. Ačkoli je Německo
největším výrobcem aut v Evropě, 26,8 % ojetých vozidel v zemi je
importováno ze zahraničí.
Itálie má nejnižší procento
poškozených aut v Indexu – 16,6 %. Procento stočených aut je rovněž
relativně nízké – 11 %, a jenom 32,1 % vozidel v zemi je importovaných
“Všechny tyto země jsou klíčovými
hráči v automobilovém průmyslu. Německo, Itálie a Francie produkuje
mnoho vozidel, a taky krmí zbytek regionu ojetými vozy přes export,”
říká M. Buzelis, Vedoucí komunikací v carVertical.
Pokuty za podvody se stáčením
kilometrů jsou ve Francii až 10-násobně vyšší než v některých východních
zemích, čeho výsledkem je nízký počet aut se stočenými kilometry – 9,6
%. Nicméně, 28,5 % aut na cestách v zemi je poškozených, co je významné.
Krajina importuje 54 % ze svých ojetých vozidel, co je nejvyšší číslo
mezi nejlépe hodnocenými krajinami.
Transparentnost ve střední Evropě je průměrná
Středoevropské země jako Chorvatsko,
Česko, Maďarsko a Slovensko jsou umístěny uprostřed Indexu
transparentnosti trhu od. Tyto země mají vysokou míru importu, spolu
s velkým počtem poškozených vozidel.
Polovina ojetých aut v Česku je importována ze zahraničí. 51,6 % aut je poškozených a 11,4 % má stočené kilometry.
Sousední Slovensko má ještě více importovaných aut – 58,5 %. 57,7 % vozidel je poškozených a 1 z 9 má stočené kilometry.
Situace na trhu s ojetými auty je také
podobná v Maďarsku, kde je 52,6 % aut importovaných, 55 % –
poškozených, a 12,7 % – má stočené kilometry. Zatím co jedno z
nejnižších procent vozidel se stočenými kilometry je v Chorvatsku (10,3
%), má významný počet importovaných aut (69,3 %) a 56,4 % poškozených
vozidel.
Jak byl tenhle průzkum proveden?
Opírá se o údaje ze skutečných
přehledů vozidel zakoupených našimi zákazníky za dobu 12 měsíců. Na
základě toho byl vytvořen komplexní obraz trhu s ojetými vozy v Evropě,
díky kterému můžou odborníci porovnávat situaci v různých krajinách.
Aby srovnání fungovalo, společnost carVertical představila svůj Index transparentnosti trhu, který je založen na 6 faktorech:
procento stočených aut průměrná
hodnota stočených kilometrů procento poškozených vozidel průměrná
hodnota poškození podíl importovaných ojetých vozidel průměrný věk
kontrolovaných aut
Jelikož tyto faktory nejsou stejně
důležité pro transparentnost trhu, mají v Indexu různou váhu. Například
průměrná hodnota stočených kilometrů má větší vliv na skóre než průměrný
věk kontrolovaných vozidel.
“Zpracování tolika kontrol historie
aut nám umožňuje najít jisté vzorce na různých trzích a sledovat jejich
vývoj,” vysvětluje Matas Buzelis.
7686
Diskuse