
Prestižní novinář protestuje - v přímém přenosu - proti Trumpovi a zásahu majitelů televize CBS
28. 4. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
6 minut
Poté,
co ředitel nejprestižnějšího amerického novinářského pořadu 60 minut
rezignoval na protest proti tomu, že majitel televize CBS ustupuje
nátlaku Bílého domu, jeden z vedoucích novinářů pořadu 60 minut v
závěrečných okamžicích nedělního vysílání CBS, prvního dílu pořadu od
chvíle, kdy výkonný producent Bill Owens oznámil svůj záměr rezignovat, v
přímém přenosu kritizoval mateřskou společnost pořadu. „Paramount začal
dohlížet na náš obsah novým způsobem,“ řekl divákům zpravodaj Scott
Pelley. „Žádné z našich témat nebylo zablokováno, ale Bill měl pocit, že
ztratil nezávislost, kterou poctivá žurnalistika vyžaduje.“ Připomnělo
to, že přes všechny své nedostatky si americká mediální tradice stále
uchovává jiskry vzdoru, které byly v jiných zemích dávno udušeny.
Bill Owens, executive producer of 60 Minutes, resigns
Kde
jinde než ve Spojených státech bychom očekávali, že novinář veřejně
napadne vlastní zaměstnavatele přímo před zraky diváků? Sotva v Evropě,
kde se na korporátní nebo politické tlaky spíše tiše nadává v zákulisí.
Už vůbec ne v demokraciích Asie či Latinské Ameriky, kde taková vzpoura
často znamená konec kariéry. Dokonce ani v Británii - kolébce údajné hrdé
redakční nezávislosti BBC - nejsou podobné okamžiky častější než sníh v
červenci.
Tuto vlastnost jsem si osvojil, když
jsem studoval ve Spojených státech a v amerických médiích jsem viděl
hrdinství, které jsem jinde neviděl. V České republice jsme sice na
konci roku 2000 zažili vzpouru novinářů a dalších zaměstnanců
veřejnoprávní televize, kteří se ve studiu zabarikádovali na protest proti
zvolení Jiřího Hodače a výběru Jany Bobošíkové do čela, ale obecně jsem
viděl jen novináře, kteří skláněli hlavy před majiteli a šéfy, aby
nepřišli o práci.
Dokonce jsem se stal
pověstným tím, že jsem odmítal přijímat od majitelů a manažerů příkazy,
které byly v rozporu s novinářskou etikou. Výsledkem bylo, že o mně
mediální novinář Miloš Čermák v časopise Reflex napsal a na Wikipedii to
reprodukovali, že jsem ze všech médií, která jsem vedl, odešel
prásknutím dveřmi. Jen zapomněl říct - nebo mu to bylo jedno, protože
neměl stejné neochvějné zásady jako já -, že jsem práskl dveřmi, protože
na mě byl vyvíjen nátlak, abych udělal něco špatného.
Odsudek
Čermáka a tolika mých kolegů v Česku ohledně mých hádek s majiteli je
dán tím, že jim chybí kulturní gen, který mám já ohledně vážnosti
novinařiny. Mají práci a nechtějí o ni přijít. Já mám povolání a nechci
ho zradit. Na pragmatické a neidealistické české půdě je to hřích.
Americká zvláštní tradice vnitřního odporu sahá desítky let zpátky. V 90. letech se Ted Koppel rozhořčil, když bylo na poslední chvíli zrušeno vysílání rozhovoru s profesorem z Berkeley o HIV kvůli zásahu úřadů. Koppel tehdy chladně, ale neomylně informoval diváky o tom, co se stalo - malý vzdor proti sílícím kompromisům doby.
Duch odporu se objevoval i ve světě zábavy. Conan O’Brien během neslavné "války o noční vysílání" na NBC proměnil své monology v každodenní kritiku vlastní televize - v tradici, kterou před ním tvořil David Letterman. Opět šlo o typicky americkou věrnost nikoli korporaci, ale širšímu veřejnému poslání.
Nyní se k této linii přidal i Scott Pelley. Jeho rozloučení s Billem Owensem, výkonným producentem, který podle všeho musel odejít, aby se uvolnila cesta k fúzi s Paramountem, nebylo jen sentimentálním gestem. Bylo to varování. Pečlivě volenými slovy Pelley odhalil realitu, kterou si diváci jen málokdy připouštějí: že materiály, které v televizi sledují, nejsou formovány pouze pečlivou prací novinářů, ale i neviditelnými zájmy korporací.
Kolik dalších pořadů by si dovolilo odvysílat takovou výzvu? Kolik dalších novinářů by riskovalo svou kariéru a pohodlí, aby zazněl podobný alarm? Nelze si nevzpomenout na krizi 60 Minutes z roku 1995, kdy CBS podlehla nátlaku tabákového průmyslu a odmítla odvysílat rozhovor s whistleblowerem Jeffreyem Wigandem. Trvalo měsíce, než se rozhovor dostal na obrazovku - a nakonec byl tento materiál zfilmován ve snímku The Insider.
Americká zvláštní tradice vnitřního odporu sahá desítky let zpátky. V 90. letech se Ted Koppel rozhořčil, když bylo na poslední chvíli zrušeno vysílání rozhovoru s profesorem z Berkeley o HIV kvůli zásahu úřadů. Koppel tehdy chladně, ale neomylně informoval diváky o tom, co se stalo - malý vzdor proti sílícím kompromisům doby.
Duch odporu se objevoval i ve světě zábavy. Conan O’Brien během neslavné "války o noční vysílání" na NBC proměnil své monology v každodenní kritiku vlastní televize - v tradici, kterou před ním tvořil David Letterman. Opět šlo o typicky americkou věrnost nikoli korporaci, ale širšímu veřejnému poslání.
Nyní se k této linii přidal i Scott Pelley. Jeho rozloučení s Billem Owensem, výkonným producentem, který podle všeho musel odejít, aby se uvolnila cesta k fúzi s Paramountem, nebylo jen sentimentálním gestem. Bylo to varování. Pečlivě volenými slovy Pelley odhalil realitu, kterou si diváci jen málokdy připouštějí: že materiály, které v televizi sledují, nejsou formovány pouze pečlivou prací novinářů, ale i neviditelnými zájmy korporací.
Kolik dalších pořadů by si dovolilo odvysílat takovou výzvu? Kolik dalších novinářů by riskovalo svou kariéru a pohodlí, aby zazněl podobný alarm? Nelze si nevzpomenout na krizi 60 Minutes z roku 1995, kdy CBS podlehla nátlaku tabákového průmyslu a odmítla odvysílat rozhovor s whistleblowerem Jeffreyem Wigandem. Trvalo měsíce, než se rozhovor dostal na obrazovku - a nakonec byl tento materiál zfilmován ve snímku The Insider.
V
dějinách amerických médií se objevily pozoruhodné případy, kdy novináři
odhalili interní pochybení nebo protestovali proti cenzuře. V době
vrcholícího mccarthismu Edward R. Murrow využil svého pořadu See It Now
k tomu, aby se postavil proti senátorovi Josephu McCarthymu, a to navzdory
silným výhradám v rámci CBS ohledně rizika vládní odvety. Murrowovo
vysílání nebylo jen útokem na McCarthyho - nepřímo kritizovalo i vlastní
firemní bojácnost CBS a obnažilo napětí mezi odvážnou žurnalistikou a
komerční opatrností.
Tyto okamžiky jsou inspirující, ale zároveň připomínají, jak křehká tato tradice dnes je. Podmínky, které ji umožňují - relativní nezávislost hvězdných novinářů a stále přítomné veřejné očekávání integrity - jsou stále více ohrožovány. Konsolidace médií, honba za ziskem akcionářů a toxická politika trumpovské éry zužují prostor, v němž může skutečná žurnalistická odvaha přežít.
Ironie je nepopiratelná: Shari Redstoneová, která dnes Paramount řídí, usiluje o podporu administrativy Donalda Trumpa - prezidenta, který americkou novinařinu soustavně démonizuje - zatímco její vlastní novináři se snaží udržet si alespoň zdání nezávislosti. Co se stane, pokud uspěje? Co se stane s pořadem 60 Minutes a s křehkou smlouvou mezi žurnalistikou a veřejností, kterou tento pořad symbolizuje?
Geniem amerických médií nikdy nebyla absence tlaku, ale schopnost jej občas veřejně a odvážně odmítnout. Tyto vzácné chvíle odporu jsou paradoxně známkou zdraví systému: důkazem, že uvnitř stroje stále existují jednotlivci, kteří věří v odpovědnost vůči pravdě.
Kdyby tyto protesty někdy úplně umlkly - kdyby se novináři v tichosti podřídili zájmům svých vlastníků - nastal by konec americké žurnalistiky, jak ji známe. Zatím však, díky Scotttu Pelleymu a jemu podobným, tato tradice přežívá - otlučená, oslabená, ale stále vzdorovitě živá.
1092
Diskuse