
Pulitzerovy ceny vrací úder
7. 5. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
7 minut
Ve virtuálním ceremoniálu, který jiskřil podtextem vzdoru a rebelie,
přinesly Pulitzerovy ceny 2025 mnohem víc než jen zlaté medaile a uctivé
poklony za vynikající výkon. Odvážný seznam laureátů ukázal, co Pulitzerova
rada umí nejlépe, když je americký nervový systém otřesený: osvětlit
pravdu, vyzdvihnout whistleblowery, dramatiky s ostrým perem, básnické
strážce paměti - a letos, výrazně, i karikaturistku, která se odmítla
sklonit před Jeffem Bezosem. 2025 Pulitzer Prize Announcement Livestream - YouTube
Ano, ten pozlacený titán technologií se ocitl v tichém, ale výbušném centru pulitzerovského dramatu. Když Ann Telnaes z The Washington Post,
veteránka karikatury a dvojnásobná držitelka Pulitzera, viděla, jak
vedení redakce stáhlo její kresbu zesměšňující Bezose a další oligarchy
ze Silicon Valley za jejich servilní postoje vůči Donaldu Trumpovi,
odešla. Po 17 letech. Její rezignace byla raketou přes příď novin, o
nichž se stále hlasitěji mluví jako o médiu, které pod Bezosovým
vlastnictvím ztrácí nezávislost. Pulitzerova rada, obvykle zdrženlivá v
osobních vendetách, tentokrát vyslala krystalicky jasný vzkaz tím, že
Telnaesové udělila cenu za Ilustrované zpravodajství a komentář 2025.
Vyzdvihla její „neohroženost“ a nenechala nikoho na pochybách, komu
vlastně cenu uděluje. Why I'm quitting the Washington Post
Letošní Pulitzerovy ceny se navíc musely vypořádat s úkolem reagovat
na Spojené státy, které přetvořil Donald Trump při svém
surrealistickém návratu do Bílého domu. Pokus o atentát na jeho život
během kampaně v roce 2024 a mediální šílenství, které následovalo, se
hluboce zapsaly do kolektivní novinářské paměti. Redakce Washington Post,
která už má s Pulitzerem svou historii, si letos odnesla uznání za
bleskové pokrytí události, kombinující tradiční reportáž s forenzními
technologiemi. A zatímco jejich tým reportérů psal, Doug Mills z The New York Times zachytil ikonický snímek desetiletí: kulka letící vzduchem ve chvíli, kdy Trump promlouvá. Pulitzerové zlato, bez debat.
Ale i když pravice lapala po dechu a levice vřela vzteky, vítězové
letošního ročníku šeptali hlubší pravdu: že duše této země není jen
křikem rozervaná, ale bolestně očišťovaná.
ProPublica získala zlatou medaili za Veřejnou službu za investigaci,
jak zákazy potratů po pádu Roe v. Wade vedly k tragickým zpožděním v
mateřské péči. Reuters pronikla do temných proudů globálního obchodu s
fentanylem, kde děravé regulace umožnily drogám proudit napříč
kontinenty. A The New Yorker - ten elegantní rebel - ovládl tři
kategorie: černobílé snímky věznice Sednaya od Moisese Samana,
investigativní podcast In the Dark a eseje Bena Tauba o postupu izraelské armády v Gaze.
Mezi literárními oceněními zářil Percival Everett s románem James - přepracovanou verzí Dobrodružství Huckleberryho Finna
vyprávěnou z pohledu Jima. Už to není Huckův stín, ale pálivě pravdivý
vypravěč s vlastním hlasem. Stejně jako v žurnalistice, i v beletrii
Pulitzer 2025 pozdvihl hlasy, které byly příliš dlouho odsouvány na
okraj.
V biografiích vynikl Jason Roberts s knihou Every Living Thing,
příběhem posedlosti a vědeckého objevu mezi Linném a Buffonem - v době,
kdy umělá inteligence reorganizuje svět podle vlastních taxonomií, až
překvapivě aktuální. A v poezii Marie Howe a její New and Selected Poems nabídly něžnou protiváhu ke kakofonii politického roku - její verše byly tichou úlevou.
A pak tu byl Branden Jacobs-Jenkins, jehož Pulitzerem oceněná hra Purpose
pitvala dědictví afroamerické středostavovské rodiny konfrontované s
minulostí otce, zapojeného do hnutí za občanská práva. Je to drama
generačního zúčtování - ten druh příběhu, který Amerika, neustále
popírající svou historii, potřebuje vidět se světly plně rozsvícenými.
A konečně k hudbě, kde Susie Ibarra a její Sky Islands
zvítězily díky improvizační oslavě biodiverzity - méně symfonie, více
sonický ekosystém. V době, kdy klimatická krize doutná v pozadí každé
geopolitické pohromy, působilo toto ocenění jako jemná výčitka naší
letargii tváří v tvář vyhynutí.
Z Pulitzerových cen roku 2025 vyvstává portrét Ameriky ve stavu
přeměny - vyděšené z vlastních autoritářů a unavené ze svých
miliardářů. Rada nekázala. Kurátorovala. Zesilovala. Vzdorovala. A tím,
že vyzdvihla Ann Telnaesovou, vyslala vztyčený prostředníček redakční
zbabělosti a mohutný aplaus umělecké integritě.
Zatímco Bezos dál šperkuje své mediální impérium (proměňuje rubriku názorů Postu
v libertariánský salon a ztrácí talent za talentem) stává se Telnaesina
druhá Pulitzerova cena nejen vyznamenáním, ale i výzvou. Nebyla to jen
ceremonie. Byla to kulturní korekce.
Porozumět Josephu Pulitzerovi
znamená porozumět samotným rozporům moderní liberální demokracie.
Maďarský žid a imigrant, který do Ameriky dorazil s ničím jiným než s přízvukem a
ambicemi, se stal tiskovým magnátem ohromujícího vlivu a zároveň
patronem amerických novinářských ctností. To, že tentýž muž, jenž
spoluvytvářel senzacechtivou „žlutou žurnalistiku“ neboli bulvár konce
19. století, je dnes jmenován jako symbol nejprestižnější ceny za
veřejnoslužební žurnalistiku v USA, není jen ironické: je to příznačné
pro způsob, jakým liberální instituce vstřebávají své vlastní kritiky.
Pulitzer
věděl, že demokracie nemůže fungovat bez bdělého, často hlučného tisku;
a zároveň si byl vědom, že tisk bez korektivu se může stát vlastní
hrozbou. Jeho nadační fond na Kolumbijské univerzitě byl činem
sebeočisty i idealistickým gestem vůči budoucnosti.
Zde je seznam vítězů:
Žurnalistika
Veřejná služba: Série „Life of the Mother“ od ProPublica odhalující fatální důsledky zákazů potratů.Life of the Mother — ProPublica
Investigativní žurnalistika
Série „Fentanyl Express“ od Reuters o globálním obchodu s
chemikáliemi podporujícím fentanylovou krizi v USA.
Zpravodajská fotografie
Audio reportáž
Komentář
Literatura
Beletrie
Biografie
Paměti / autobiografie
Poezie
Obecná literatura faktu
Drama
Fentanyl Express: The global chemical trade behind the opioid crisis
Zpravodajství o mimořádných událostech
Zpravodajství o mimořádných událostech
Zpravodajství deníku Washington Post o pokusu o atentát na Donalda Trumpa.
https://www.washingtonpost.com/pr/2025/05/05/washington-post-2025-pulitzer-prize-stories
https://www.washingtonpost.com/pr/2025/05/05/washington-post-2025-pulitzer-prize-stories
Zpravodajská fotografie
Moises Saman a jeho znepokojivé snímky z věznice Sednaya v Sýrii.
https://www.newyorker.com/culture/photo-booth/syria-faces-its-past-and-its-future
https://www.newyorker.com/culture/photo-booth/syria-faces-its-past-and-its-future
Audio reportáž
Podcast „In the Dark“ od The New Yorker o masakru v Hadíthě v roce 2005.
https://www.newyorker.com/podcast/in-the-dark
https://www.newyorker.com/podcast/in-the-dark
Komentář
Eseje Mosaba Abu Tohy o fyzické a emocionální devastaci v Gaze.
Ilustrovaná reportáž a komentář
Kreslené komentáře Ann Telnaes kritizující vlivné osobnosti.
Redakční komentáře
Série Houston Chronicle o nebezpečí způsobeném stojícími vlaky.
Národní zpravodajství
Zpravodajství Wall Street Journal o politickém vlivu Elona Muska.
Fejetonistika
Esquire s článkem „A Death in Alabama“ o tragickém osudu pastora.
Kritika
Alexandra Lange za psaní o veřejném prostoru pro rodiny.
https://www.bloomberg.com/features/designing-cities-for-families
https://www.bloomberg.com/features/designing-cities-for-families
Literatura
Beletrie
„James“ od Percivala Everetta, nové zpracování klasiky Dobrodružství Huckleberryho Finna.
Historie (dva vítězové)
„Native Nations“ od Kathleen DuVal
„Combee“ od Edda L. Fields-Black
„Native Nations“ od Kathleen DuVal
„Combee“ od Edda L. Fields-Black
Biografie
„Every Living Thing“ od Jasona Robertse.
Paměti / autobiografie
„Feeding Ghosts“ od Tessa Hulls (grafické paměti).
Poezie
„New and Selected Poems“ od Marie Howe.
Obecná literatura faktu
„To The Success of Our Hopeless Cause“ od Benjamina Nathanse.
Drama
„Purpose“ od Brandena Jacobse-Jenkinsa, o odkazu černošské středostavovské rodiny.
Hudba
„Sky Islands“ od Susie Ibarra, hudební dílo kombinující strukturální formu a improvizaci.
287
Diskuse