Asociace německých pilotů varuje před zbrklými závěry

27. 3. 2015

čas čtení 7 minut

Aktualizace, neděle: Profesor Simon Wessely, předseda britské Královské koleje psychiatrů a poradce britské armády, naléhal na úřady spravující civilní letectví, aby se vyhnuly panikářské reakci na šokující případy, jako byla nynější havárie letadla firmy Germanwings. Není radno na jejich základě vytvářet dlouhodobé předpisy či strategii, varoval Wessely. ZDE

Aktualizace, sobota: Německý pilot Andreas Lubitz řekl své bývalé dívce, že chce "udělat něco", aby si ho pamatovala historie. Podle německého deníku Bild konstatovala bývalá Andreasova přítelkyně, kterou list označil jen jako Mary W., že jí Andreas loni řekl: "Jednoho dne udělám něco, co změní celý systém a pak všichni budou znát mé jméno a pamatovat si ho." Mary W., která pracovala jako stewardka, uvedla, že Lubitz přerušil svůj výcvik, protože utrpěl "syndrom vyhoření", trpěl nočními můrami a jeho chování ji děsilo. "V noci se probudil a křičel: Padáme!" protože měl noční můry. Uměl před lidmi skrývat, co se v něm dělo.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Aktualizace pátek 12.00: Vereinigung Cockpit, Asociace německých pilotů, konstatovala, že je příliš brzo na to, aby se činily konečné závěry o katastrofě letadla firmy Germanwings, a poukázala na to, že dosud nebyla nalezena druhá černá skříňka s technickými záznamy letu. Ilja Schulz, předseda organizace, zdůraznil: "Neměli bychom činit předčasné závěry na základě omezených informací. Příčiny tohoto tragického incidentu bude možno určit teprve až po podrobné analýze všech zdrojů dat." James Phillips, ředitel Asociace pro mezinárodní vztahy, sdělil časopisu Time Magazine, že dostává "zuřivé" reakce od veřejnosti. "Máme ale velmi nekompletní obraz," dodal. Mám pocit, že činitelé hledali rychlou odpověď a nikoliv přesvědčivou odpověď."

V düsseldorfském bytě našli vyšetřovatelé Lubitzovu roztrhanou neschopenku na úterý, tedy den katastrofy. Prokurátoři v pátek uvedli, že Lubitz před svým zaměstnavatelem skrýval blíže nespecifikovanou nemoc, zřejmě depresi. Vyšetřování pokračuje.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Aktualizace, pátek 11:25 Letecký konzultant Gideon Ewers zpochybňuje závěry francouzské prokuratury. Označil je za "spekulativní", neboť byly zformulovány dříve, než došlo ke shromáždění všech technických důkazů o neštěstí. Podle něj je "směšné" formulovat obvinění vznesená proti Andreasi Lubitzovi v této fázi vyšetřování.

Podrobnosti v angličtině:ZDE

Aktualizace, pátek 10:45 Němečtí vyšetřovatelé oznámili, že v bytech, kde se druhý pilot Andreas Lubitz zdržoval, nalezli důkazy o jeho psychickém onemocnění. Povahu těchto důkazů neupřesnili.

Souběžně se komentátoři pozastavují nad praxí společnosti Germanwings, která odporuje praxi jiných aerolinek. Mnohé totiž vyžadují, aby v kokpitu letounu v každém okamžiku byly přítomny nejméně dvě osoby, jejichž psychický stav a způsobilost byly prověřeny.

Podrobnosti v němčině: ZDE

Aktualizace, pátek 7:20 Ve čtvrtek odmítl generální ředitel letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr poskytnout podrobnosti zdravotní historie pilota Andrease Lubitze. V pátek však informoval německý bulvární list Bild Zeitung, že letecká škola ve Phoenixu uznala Lubitze za "nevhodného pro létání". Lubitz se půldruhého roku podroboval psychiatrické léčbě. V důsledku deprese byl několikrát nucen opakovat své hodiny létání, než úspěšně získal svou kvalifikaci. V roce 2009 u něho byla diagnostikována "vážná epizoda deprese". Byl podroben "mimořádné pravidelné lékařské kontrole" a dostal kód "SIC", který byl uveden i na jeho pilotní licenci. Německá policie nyní prohledává dva příbytky Andrease Lubitze a analyzuje obsah jeho počítače.

Případ Andrease Lubitze vyvolal vážnou mezinárodní debatu o kontrole psychického stavu pilotů. V Americe požaduje Federální správa letectví, aby se piloti podrobovali fyzické zdravotní prohlídce každého půl roku. Mezinárodní organizace pro civilní leteckou dopravu, instituce OSN, která určuje globální normy pro letectví, také vyžaduje, aby se piloti podrobovali pravidelné lékařské prohlídce včetně zkoumání jejich duševního stavu. Američtí piloti však poukazují na to, že se duševní stav pilotů běžně při zdravotních prohlídkách nezkoumá.

Letecká společnost Lufthansa vlastnící nízkonákladového přepravce Germanwings bude zřejmě muset pozůstalým mrtvých obětí vyplatit neomezené odškodné, neboť nezajistila, aby se do pilotní kabiny nedostal člověk s vážnými psychickými problémy.

Podrobnosti v angličtině ZDE

Druhý pilot letadla společnosti Germanwings, které havarovalo ve francouzských Alpách, záměrně způsobil náraz stroje do země. Kdo ale byl tento muž?

Sedmadvacetiletý Andreas Lubitz byl označován za "100% připraveného k letu bez jakýchkoliv výhrad", tvrdí Carsten Spohr, šéf Lufthansy vlastnící Germanwings. Jeho výcvik však byl před šesti lety na několik měsíců přerušen a poté obnoven, "když byla znova zjištěna vhodnost kandidáta".

Podle německé kancléřky Angely Merkelové počínání druhého pilota dalo tragédii "nový, prostě nepochopitelný rozměr".

Policie prohledává Lubitzův byt kvůli možným důkazům.

Airbus 320 na lince z Barcelony narazil do hory, což vedlo ke smrti 144 pasažérů a 6 členů posádky. Letoun předtím osm minut klesal.

Lubitz zahájil výcvik v roce 2008 v Brémách a Arizoně. Na několik měsíců výcvik přerušil, ale později prošel všemi testy a byl uznán za způsobilého. Od roku 2013 pracoval jako druhý pilot a zdálo se, že je se svou prací spokojen. Žil ve městě Montabaur poblíž Frankfurtu, údajně s rodiči. Současně si platil byt v Düsseldorfu a měl řadu přátel.

Podle profilu na sociální síti Facebook si udržoval aktivní životní styl, rád běhal, zajímal se o populární hudbu. Není známo, že by měl jakýkoliv vztah k extrémismu nebo terorismu.

Podle údajů hlasové zápisnice druhý pilot patrně převzal řízení, když si první odskočil na toaletu. Lubitz zůstal v pilotní kabině sám a stiskl tlačítka zahajující sestup letounu. Vyšetřovatelé nevědí, proč to udělal, ale patrně chtěl podle nich stroj záměrně zničit.

Podle francouzského prokurátora Briceho Robina byl Lubitz naživu až do závěrečného nárazu a nejpravděpodobněji se zavřel v kabině, aby zabránil prvnímu pilotovi v návratu.

Zatím není známo, zda Lubitz nebyl zadlužen, jak to bylo s jeho náboženským přesvědčením, zda měl problémy se zákonem, jak vypadal jeho intimní život.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
11935

Diskuse

Obsah vydání | 30. 3. 2015