Nejdřív předběžně k odvěké polaritě mezi námi lidmi
21. 7. 2020 / Miloš Dokulil
čas čtení
6 minut
(Společný jmenovatel je taky „jistá“ perspektiva, viďte?)
Nepůjde teď níže v tomto textu ani zdaleka třeba o možné adresné nebo provokující požadavky k maturitě, ale o tu běžně moc neanalyzovanou politickou gramotnost (a její nyní mnohdy pochybnou adresnost). Zpravidla jako kdyby ovšem přitom nešlo v současnosti o ztrátu výchozího sociálně-ekonomického pozadí jednotlivých politických směrů, i když měly od začátku privilegovaně svou setrvačnou pojistku nejdříve ve vzájemně odlišných společenských a zvláště majetkoprávních vazbách. Jazykovými prostředky lze kupodivu cokoliv odtlumit či naopak přitlumit tak, že se musí pokaždé zdát, že již takto – ovšemže radikálně – bylo řečeno vše podstatné.
(Pokud např.
bylo či je řečeno, že všichni jsme si „rovni“, před první
světovou válkou ani na tzv. „západě“ nemuseli
sociálně-političtí činitelé přitom hned myslet na ženy; a
dosud si takto moc nemusí zatěžovat svou hlavu kdekoli na světě
třeba muslimové. Ne že bychom si museli vzpomenout taky třeba na
to, že ještě na počátku ústavnosti USA černoch-muž byl jen
4/5 muže bělocha; aniž to bylo vnímáno takto taky v odpovídající
matematické transformaci [v té sociální to bylo – a zůstalo –
mnohem horší!]. A ženy-otrokyně byly v rámci antických
zvyklostí hodnoceny rozmanitě hůř než otroci v mužské
variantě.)
Hned
si ovšem připomeňme, že vznikne-li někde „mela“, aby přišel
dav „do varu“, stačí vždy jeden motiv nebo jedna událost,
aniž
je nutné dodávat příčiny či přispět souvislostmi.
A vhodným kandidátem na veřejnou funkci není automaticky, kdo
chce voličstvu vysvětlit, proč
X ano a Y ne, ale ten či ta, kdo „jaksi
a nějak“ ví o tom své
a – aniž by se s tím babral – lakonicky řekne pouze, že
TAKHLE NE, občané!
Už
v antické společnosti – nejen díky tomu, že časem se
stala „otrokářskou“ – bylo tu jisté její rozvrstvení, dané
rodinným
majetkem,
pokrevně podloženou tradicí, ne-li rovněž výrazně též umem
ve válečnickém zápolení. Vznikla a udržovala se takto
přednostně zvláštní polarita;
těch, co byli osobně svobodní, a vůči nim pak jejich podřízení
a otroci; spolu s oktrojovaným (násilně „platným“)
„právem“ k svévolnému
uplatnění privilegií
pro ty, kteří už jimi disponovali.
Na
počátku moderní doby měla Evropa prakticky stále všude
stavovské uspořádání, v čele s císařem, králi,
vévody, či knížaty, a jim podřízenými hrabaty, ne-li rovněž
svobodnými pány či lordy; vždy s odvozenými pravomocemi
šlechty od svrchovaného panovnického trůnu (neuvažujeme o
Osmanské říši; ani o anglické krizi z roku 1649 nebo její
francouzské variantě z doby po roce 1789). Takže rovněž
feudalismus uchovával především
polaritu
mezi těmi, kteří půdu (jako základní „výrobní prostředek“)
vlastnili, a těmi, kteří k ní byli „připoutání“, aby
na ní celý život povinně pracovali (latinsky: „glebae
adscripti“).
Až
s počátky kapitalismu vzešlého z feudální struktury
vznikly zcela nové fenomény: stále více rukodělných pracovníků
zvyšovalo podíl
obyvatelstva ve městech
na úkor venkova, a zároveň jejich soustředění
na pracovištích
v továrnách sbližovalo vzájemně sdílené zkušenosti
jednotlivých pracovníků k potenciálně společnému postupu
v případě možných nesrovnalostí se zaměstnavateli.
Po polovině 19. století (po „revolučním roce 1848“)
bylo zatím stále ještě možné rozmanitě teď již
v Rakousko-Uhersku dále brzdit cestu k obecnému a rovnému
volebnímu právu (volit i být rovněž volen; a kéž by se stejnou
váhou hlasu!), zatím
jen pro muže;
již s ohledem na životní prostředí občana (jeho „kurii“;
a potom zda šlo o město či venkov, anebo třeba řemeslo či
obchod) a na „cenzus“ (na jaké výši platil daně). Před
začátkem 20, století v rakouském Předlitavsku mělo
volební právo jen 15 % mužů. Zatím teoreticky tehdy tu již
byl marxismus jako možná předzvěst k organizování proletariátu
proti buržoazii (a šlechtě); a potom opět v polárním
protikladu
(dichotomicky); jako kdyby tu fronta byla mezi sociálním pokrokem a
konzervující reakcí.
Ne
že by všichni automaticky svým sociálním původem už
z dřívějších časů zůstávali zastřešeni jen
dominantními feudálními zvyklostmi (vrchnost jako kdyby byla přímo
od Boha). Takže tu již z feudálního dřívějška byli jak
„konzervativci“, tak „reformátoři“ (snad i „liberálové“?).
Ve Velké Británii (od roku 1707) po tzv. „slavné revoluci“ (z
roku 1688; ale již díky předchozí tradici kolem popravy krále
Jakuba I. v lednu 1649 a toho, co pak následovalo) vládní
systém byl deklarován jako „konstituční monarchie“
s posílením moci parlamentu („Bill of Rights“ už rovněž
z roku 1689). Britský parlamentní vzor o dvou komorách
navodil „dvoupolární“
rozložení politických sil
později také pro Spojené státy, což v USA vydrželo
dodneška. (Ve Velké Británii nejednou vznikaly pokusy o nastolení
„třetí síly“; nyní v kolizi s mnohem závažnějším
procesem kolem „Brexitu“.)
Ta
„bipolarita“ je ovšem rovněž formou, jak zjednodušit mapu
sociálně-politických a hospodářských preferencí státu a
strategii možných soupeřů vládnutí, ať
již jsou výchozí či perspektivní předpoklady k racionálnímu
uskutečňování politické moci jakékoliv.
(Téma si zasluhuje, abychom si ještě trochu více přiblížili
zhruba posledních sto let „západního“ vývoje a jeho dnešního
populistického reflexu. Nechejme si to ovšem „na jindy“, ano?)
7528
Diskuse