
Pozor na články oslavující nové roamingové služby společnosti Revolut
2. 5. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
4 minuty
Kontaktoval mě zástupce aplikace finančních služeb Revolut, který se snažil „koupit“ si mou podporu pro jejich novou údajně levnější roamingovou službu pro mobilní telefony. Klasické PR. Stejně jako po celou svou kariéru jsem to odmítl, protože jsem novinář, nikoliv PR markeťák. Bohužel však PR články jsou v České republice velmi časté. Mnoho mých kolegů podlehne lákavým penězům, které jim firmy nabízejí za to, že o nich napíší pozitivní propagandu. Druhý den jsem si začal všímat hromady článků, které pozitivně hovořily o nových službách Revolutu... Jako třeba tento na novinky.cz: Neomezený tarif za pár stovek? Revolut změnil svět bank, teď jde po krku operátorům - Novinky
Nemám
ponětí, zda byl tento článek napsán v dobré víře, nebo jde o skrytou PR
práci. Jako zkušený šéfredaktor, který vedl pět časopisů a dvoje noviny, bych
však nikdy nedovolil publikovat tak jednostranný a nevyvážený text.
Samozřejmě, českými šéfredaktory se už nenechám ohromit - za tři
desetiletí práce zde jsem našel jen jednoho naprosto bezúhonného,
Veselína Vačkova, který ostatně není Čech, ale Bulhar. Všichni ostatní,
se kterými jsem spolupracoval, bez výčitek podléhali PR článkům a
neetickým požadavkům šéfů řízených ekonomickými nebo politickými zájmy.
Před
pár měsíci jsem byl osobně svědkem, jak český pravicový politik volal
šéfredaktorovi CNN Prima News a řval na něj kvůli reportérovi, který se mu
nelíbil. Místo aby politika napomenul, choval se ten muž na druhé
straně linie podlézavě jako hrabě Johann Kilian von Strack (ztvárněný
Patrickem Hinesem) ve filmu Amadeus. Byl jsem šokován. Ke cti onoho
šéfredaktora je, že neudělal, co ten politik požadoval (vyhodit
reportéra) - v typickém „švejkovském“ manévru - ale snášel urážky, aniž
by politikovi řekl, že na to nemá právo. Problém je, že CNN Prima News
je očividně spojencem pravicových stran.
V článku na Novinkách se píše pouze pozitivně o Revolutu, bez zmínky o negativních faktech. Každý slušný šéfredaktor i dobrý novinář přitom ví, že pokud chce dělat seriózní žurnalistiku, musí uvést i kritické připomínky vůči společnosti. Toto je naprosté pohrdání čtenářem.
Například rychlé vyhledání Revolutu na Googlu nás přivede k tomuto: „Počet stížností u ombudsmana na podvody společnosti Revolut převyšuje počet stížností u všech bank“. Data od Financial Ombudsman Service (FOS) ukazují, že Revolut a jeho zákazníci obdrželi v roce 2023 celkem 3 458 „názorů“ (rozhodnutí, která lze napadnout) týkajících se podvodů - nejvíce ze všech poskytovatelů.
V článku na Novinkách se píše pouze pozitivně o Revolutu, bez zmínky o negativních faktech. Každý slušný šéfredaktor i dobrý novinář přitom ví, že pokud chce dělat seriózní žurnalistiku, musí uvést i kritické připomínky vůči společnosti. Toto je naprosté pohrdání čtenářem.
Například rychlé vyhledání Revolutu na Googlu nás přivede k tomuto: „Počet stížností u ombudsmana na podvody společnosti Revolut převyšuje počet stížností u všech bank“. Data od Financial Ombudsman Service (FOS) ukazují, že Revolut a jeho zákazníci obdrželi v roce 2023 celkem 3 458 „názorů“ (rozhodnutí, která lze napadnout) týkajících se podvodů - nejvíce ze všech poskytovatelů.
Tyto informace jsou sine qua non pro jakýkoli článek o Revolutu. To, co čtete na Novinkách a co se nyní pravděpodobně jako popcorn objeví v dalších českých médiích, je čistá propaganda. I když jejich roamingové služby nabízejí nižší cenu, je důležité vědět, zda lze společnosti plně důvěřovat. V roce 2019 vyšetřování BBC odhalilo, že bývalý zaměstnanec upozornil Financial Conduct Authority (FCA) na nedostatky v právních procesech již v roce 2016. O pár měsíců později reportáž v Telegraphu tvrdila, že Revolut vypnul automatický systém blokující podezřelé transakce, a to ve stejný den, kdy článek ve Wired obvinil firmu z toxického pracovního prostředí.
Revolut založili v roce 2015 generální ředitel Nikolay Storonsky, bývalý obchodník z City, a technický ředitel Vladyslav Yatsenko. Začínal jako předplacená karta zaměřená na levnou směnu měn.
Ombudsmanská služba britského spotřebitelského časopisu Which? jako první varovala před vlnou útoků na účty firemních klientů Revolutu. Žádné z obětí, s nimiž mluvili, nebyly vráceny ukradené peníze, přestože jim byly účty vyčerpány během minut. Následně publikovali data od Financial Ombudsman Service (FOS), která ukázala, že stížnosti na podvody u Revolutu v roce 2023 překonaly stížnosti na všechny ostatní banky.
Kvůli tomuto přístupu důvěryhodnost tradičních mainstreamových médií spadla do kanálu.
3027
Diskuse