Cyklistická doprava v ČR zaostává. Tvrdá fakta hovoří jasně
28. 1. 2017
/
František Řezáč
čas čtení
3 minuty
 
Foto Radka Žáková
Tvrdá data hovoří jasně. Zpoždění Prahy za Vídní je přibližně dvacet 
let. Česká republika zaostává v cyklistické dopravě (dále CD) nejen za 
Rakouskem, ale i za Slovenskem, Polskem a Maďarskem. O Německu, Belgii a
 Skandinávii nemluvě. V Londýně prosadil CD bývalý starosta Boris 
Johnson a tak po něm zůstane kromě Brexitu také něco pozitivního.
Základní příčinou je nedostatek "politické vůle" u českých a moravských
 politiků, kteří preferují individuální automobilovou dopravu osobně i v
 rozpočtech republiky, krajů i obcí. Více než ovzduší ve městě je zajímá
 podpora voličů, jezdících po jednom v autě.
 
Druhé největší město v
 Čechách, Plzeň, pokračuje ve vyhánění cyklistů na chodníky malováním 
bílých čar a kuriózními oslavami otevření kousku chodníku pro cyklisty 
bez návaznosti na další trasy. 
http://www.plzenskonakole.cz/cz/mosty-v-plzni-na-letne-opet-prujezdne-i-pro-cyklisty-1379.htm
 Všiměte si početní převahy papalášů nad dvěma, slovy dvěma figuranty na
 kolech. To jsou místní novináři...Normální cyklisté, a je jich i v zimě
 dost, jezdí jinudy.
Cyklisté, podle plzeňských komunálních 
politiků Zrzaveckého (bývalý náměstek pro dopravu a nyní primátor) a 
Náhlíka (nynější a opakovaně přadtím náměstek pro dopravu)  do hlavního 
dopravního prostoru ulic nepatří. Jestliže Praha zaostává vůči Evropě o 
dvacet, tak Plzeň o třicet.
Druhou příčinou je neexistence 
českého zájmového uskupení cyklistů, jako je například německý ADFC či 
Schweizmobil ve Švýcarsku nebo právě vídeňská a rakouská Radlobby 
Österreich, které mají ve svých zemích stovky poboček a tisícovky členů,
 kteří dokáží na státní a komunální politiku tlačit v zájmu každodenních
 uživatelek a uživatelů jízdních kol. Máme tu sice dvě soupeřící (jak 
české, že?) uskupení, nedávno vzniklou Českou cyklofederaci a poněkud 
starší Asociaci cykloměst. Občas se tu konají demonstrační cyklojízdy, 
které ovšem komunální správy za asistence policie  
http://www.plzenskonakole.cz/cz/plzenska-podzimni-cyklojizda-nebo-policejni-manevry--1277.htm 
 lehce zvládají a pak se zase zavře voda...A když se ze své nadzemské 
pozice rozhodnou, tak cyklojízdu pod různými záminkami zatrhnou  
http://www.plzennakole.cz/cyklojizdu-letos-v-plzni-nahradi-cykloprotest/  Tedy na závěr: hlavně se nedivit a jezdit na kole podle svého. To dělá 
většina českých i moravských cyklistek a cyklistů. A dělají dobře. Nikdo
 jiný než oni sami jim nepomůže.
Poznámka: Autor je
 aktivní cyklista v Chebu, Plzni, Praze a české krajině, hlavně 
západních Čech s najetými více než 100 000 kilometry. Zúčastnil se 
různých aktivit na podporu CD v Plzni a ČR, například  Centralmeetbike 
http://www.centralmeetbike.eu/palio/html.run?_Instance=centralmeetbikeČlánky autora v BL o cyklistice: 
http://blisty.cz/art/38513.html   http://blisty.cz/art/40161.htmlhttp://blisty.cz/art/53698.htmlhttp://blisty.cz/art/58705.htmlhttp://blisty.cz/art/68021.html Jinak,
 co se týče posledního odkazu, někteří, zvláště dobrodružně založení 
cykloturisté sem k nám z Německa jezdí rádi. Právě pro to dobrodružství v
 zemi, kde v CD zítra znamená včera...
10419
 
Diskuse