Průmysl a diktatura: Německý obchodní model už bez Číny nefunguje
21. 10. 2022
čas čtení
4 minuty
Politicko-ekonomický
princip „změny prostřednictvím obchodu“ selhal. Alespoň v
souvislosti s Ruskem. S Čínou je to jinak. Německý průmysl je
příliš úzce propojen s komunistickou diktaturou. Došlo ke
stmelení vzájemné závislosti. Německá politika je v problémech.
Německo
bylo ještě včera zázračným dítětem světové ekonomiky,
zejména díky svým silným ekonomickým vazbám s Čínou. Byli
jsme partnerem nové ekonomické velmoci, zatímco americký exportní
průmysl se dostal pod kola.
Nová
geopolitická situace vrhá na stejnou otázku jiné světlo, napsal Gabor Steingart.
Najednou je to, co bylo včera obdivováno, je považováno za
podezřelé. Wall Street už neuznává, že vy Němci jste skvělí.
Teď se uvádí, že vy Němci jste neopatrní, protože jste
závislí. Bilance úspěchu se změnila ve ztrátu, alespoň z
pohledu mnoha amerických investorů.
A
vlastně: Německo už není jen pánským konfekcionářem Číňanů,
ale zároveň i jejich sluhou. Čína a Německo jsou propojeny,
propájeny a provázány dohromady; Vývoz a dovoz se vzájemně
rozšiřují. Kurt Tucholsky to uhodl:
"Co
se týče globální ekonomiky, je vzájemně provázaná."
Automobilový
průmysl, technologie a chemie – Made in Germany z Číny
Takže
dnes pojďme podívat na německou závislost. Pět bodů, které
omezují naše strategické možnosti:
1.
Bez Číny, jejího největšího zákazníka, by byl německý
automobilový průmysl dnes jen stínem sebe sama, jen pro Volkswagen
tvoří obchod s Čínou 40 procent celkových tržeb. Dnes se v Číně
prodává více aut než v Evropě a USA dohromady. U BMW a Mercedesu
pochází třetina zisků z Číny.
2.
Zdejší automobilový průmysl je přitom v oblasti paměťových
čipů závislý na tzv. „vzácných zeminách“. Čína zde má
dominantní postavení na trhu, což je relevantní mimo jiné pro
výrobu hybridních elektromotorů. Podle aktuální studie ifo 46
procent všech společností ve výrobním sektoru uvádí, že jsou
velmi závislé na přípravných výkonech a produktech z Číny.
Autor:
Gabor Steinart je jedním z nejznámějších novinářů v zemi.
Vydává zpravodaj The Pioneer Briefing. Stejnojmenný podcast je
přední německý denní podcast pro politiku a byznys. Steingart
pracuje se svou redakcí na lodi „The Pioneer One“ od května
2020. Před založením Media Pioneer byl Steingart mimo jiné
předsedou správní rady Handelsblatt Media Group.
3.
Většina technologického průmyslu v Německu nyní spoléhá na
primární a meziprodukty „Made in China“. „Německu hrozí, že
ztratí schopnost ovládat důležité digitální klíčové
technologie,“ uvádí nedávno zveřejněná výroční zpráva za
rok 2022 „Expertní komise pro výzkum a inovace“, která byla
zřízena spolkovou vládou v roce 2006.
4.
Úzké dodavatelské vztahy již dávno našly svůj protějšek na
straně kapitálu. BASF aktuálně staví největší závod ve své
historii v Zhanjiangu za zhruba deset miliard eur. To znamená, že
oddělení, jak se diskutuje v Americe, není možné bez masivních
odpisů, které jsou relevantní pro bilanci.
Šéf
VW Diess: „Labutí píseň k modelu ‚změny prostřednictvím
obchodu‘.
5.
Čína se opět zabydlela v německém průmyslu. Bývalá ikona
Německa AG, Mercedes-Benz, je nyní z 20 procent vlastněna dvěma
čínskými akcionáři. Midea, čínský výrobce domácích
spotřebičů, kompletně převzal výrobce robotů Kuka z Augsburgu.
Rozpuštění tohoto propojení obou ekonomik je de facto možné
pouze vyvlastněním.
Závěr:
Společnosti v Německu a Číně přes válečné hry politiků
nelze rozdělit. Realizaci sankcí proti Rusku jsme ustáli. Podobný
přístup k Číně se však dotýká samého jádra německého
obchodního modelu. Prohlášení Herberta Diese na valné hromadě
VW může politická třída chápat jako zdvořilou formu vyhlášení
války:
„Předčasná
labutí píseň modelu ‚změny prostřednictvím obchodu‘
nezachází dostatečně daleko. Vytváření bloků nemůže být
naší odpovědí."
Zdroj ZDE
Připravil Milan Lelek
7897
Diskuse