Na psychice středoškoláků se podepisuje zhoršující se ekonomika, změna sexuální orientace i hledání genderové identity
20. 10. 2022
čas čtení
5 minut
tisková zpráva Odborné školy Jarov
PRAHA,
20. ŘÍJNA 2022 – S psychickými problémy se potýkají statisíce
českých středoškoláků. Vyrovnat se s jejich obtížemi pomáhají
školní psychologové. Jejich působení na půdě středních škol
je ale v Česku spíš rarita.
Hlavním
spouštěčem psychických obtíží je zejména u teenagerů stres.
Toho si čeští středoškoláci „užili“ během
protikoronavirových opatření v minulých dvou letech víc než
dost. Není proto divu, že počet dětí, které trpí depresemi
nebo úzkostmi, vzrostl podle psychologů a terapeutů během
pandemie desetinásobně. „Distanční
výuka se na žácích rozhodně podepsala, podobně jako na mnoha
rodinách. Někteří žáci byli v kontaktu s vrstevníky jen přes
sociální sítě, někteří velmi omezili jakýkoliv kontakt s
okolím. Tak jako ve společnosti se i v populaci středoškoláků
zvýšilo množství žáků s úzkostnými obtížemi. Online výuka
přilákala více dětí i mladistvých do kyberprostoru, ze kterého
se jim již nechce vystoupit. Výrazně se zvýšil čas, který děti
tráví na mobilu, počítači, ať už ve hře, nebo na sociálních
sítích, a tím také riziko ohrožení takzvanou ‚modrou
digitální demencí',“ sdělil
Miloslav Janeček, ředitel
Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).
Ač
se pandemie na duševním zdraví středoškoláků nepochybně
podepsala, s psychickými problémy se v období dospívání
potýká spousta dětí celkem běžně. Obtíže, které vyžadují
pomoc odborníků, se během let mění. V posledních letech
psychologové dospívajícím pomáhají vyrovnat se s hledáním
vlastní identity. „Spousta
problémů zůstává stejných, ale poslední roky přinesly jednu
změnu a tou je genderová identita. Světová zdravotnická
organizace (WHO) eviduje nyní 76 možných identit. Ve škole máme
více žáků, kteří prochází změnou identity, někteří jsou
na začátku, jiní již ve změně pokročili. Více žáků se
přiznává k odlišné sexuální orientaci, jiní se výrazně
identifikují se svými vzory či s komunitami,“
uvedl Miloslav Janeček.
Ani
současná ekonomická situace a růst cen psychice středoškoláků
neprospívá. Spousta z nich zhoršující se stav rodinného
rozpočtu silně vnímá a úbytek financí snáší hůř i
z důvodu, že do rodinného rozpočtu nemůže nijak přispět.
„Zhoršující
se ekonomickou situaci vnímá mnoho žáků a na jejich psychice se
poměrně silně podepisuje. Ocitají se v situaci, za kterou
nemohou a se kterou neumějí rodičům pomoci. Na odborných školách
zpravidla studuje větší procento dětí z nízkopříjmových
rodin. A právě žáci ze sociokulturně znevýhodněných rodin
pochopitelně často nedostatek peněz hodně řeší, nemají
finance na obědy, jsou bez svačin. V těchto případech vypomáhají
také asistenti pedagoga, kteří umí nasměrovat dítě na Českou
správu sociálního zabezpečení a pomáhají jim se žádostmi o
různé dávky,“ uvedl
Miloslav Janeček.
Vedle
pedagogických asistentů pomáhají dětem vyrovnat se s psychickými
problémy školní psychlogové, jejich přítomnost na českých
školách ale není pravidlem. Naopak bývá spíš výjimečná.
„Zatímco
výchovný poradce a školní metodik prevence jsou povinně na každé
škole, školní psychology a speciální pedagogy již škola mít
nemusí a zatím je to na školách nadstandardní služba.
Nejčastěji se na školní psychology obracejí žáci s poruchami
nálad, převážně s úzkostnými obtížemi – mnoho z nich jako
ventil psychických obtíží volí v posledních letech
sebepoškozování. Druhou skupinou jsou žáci, kteří selhávají
ve studiu z mnoha důvodů – nevhodně zvolený obor, chybné
způsoby učení, nedostatky ve vzdělání, vysoké nároky rodičů.
Třetí oblastí jsou vztahové obtíže – převážně vztahy s
rodiči, případně s těmi, kteří je vychovávají, s novými
partnery rodičů, se svými partnery, s vrstevníky a v neposlední
řadě vztahy ve třídě,“ vyjmenoval
Miloslav Janeček.
Pomoci
školních psychologů mohou využít i rodiče žáků. S rodiči
žáků pravidelně konzultují například problematické chování,
zhoršující se prospěch, záškoláctví, ale i vyčleňování se
z kolektivu a společně se snaží najít řešení.
„Nejčastěji se na nás obracejí rodiče s prosbou, zda bychom
mohli pracovat s jejich dětmi při obtížné adaptaci na střední
školu – velmi často řešíme situace, kdy žák začal chodit za
školu, doma lže nebo se chytil nějaké party. Naši pomoc
vyhledávají i rodiče žáků, kterým se rapidně zhoršuje
prospěch, kdy v kooperaci s rodiči zjišťujeme příčiny
a navrhujeme i nové způsoby metod učení – většina žáků má
totiž zažité špatné učební návyky. Pomáháme i při
náročnějších vztazích v rodině způsobených pubertálními
změnami chování žáků. Rodiče a učitelé se na nás obracejí
i kvůli klimatu ve třídě, kdy řešíme například posměšky
nebo naschvály od spolužáků. V případě psychických obtíží
rodičů jsou psycholožky schopné zprostředkovat kontakt na
odborníka,“ popsala
Tereza Trčková, školní psycholožka a vedoucí Školního
poradenského pracoviště Střední odborné školy Jarov.
6313
Diskuse