Co doporučuje ChatGPT, co má Česko dělat
13. 5. 2025
/
Josef Voborný
čas čtení
10 minut
Všiml jsem si, že se na Britských listech už
delší dobu prolíná téma mezinárodního práva a jeho různých výkladů. Četl
jsem tam na toto téma řadu článků a komentářů, některé mi připadaly
jako liberálně naivní, některé selektivní a jiné dokonce až rasistické.
Nerad bych, aby mi někdo podsouval postoje, které nezastávám – ve
skutečnosti bych si přál, aby svět byl spravedlivým místem pro všechny.
Blízké jsou mi hodnoty, které liberálové zastávají, ale nedělám si
příliš mnoho iluzí o tom, jak svět reálně funguje, píše Josef Voborný.
Na Britských listech často vidím snahu najít viníky
světových konfliktů a formulovat univerzální recepty, jak jim
předcházet, které často popírají realitu světa. Co mi tedy často chybí,
je střízlivý popis reality takové, jaká skutečně je – ne jaká by měla
být. A především realistická doporučení pro Českou republiku, jak se v
dané mezinárodní situaci chovat.
Zkusil jsem
si vyměnit s ChatGPT několik zpráv a – abych parafrázoval pana Beneše,
který svého času přispíval na Britské listy – požádal jsem ho o brutální
upřímnost (všechno jsou to konstrukce ChatGPT, něco jsem lehce
pokrátil). Dávám to k zamyšlení, ChatGPT byl poměrně podrobný v popisu
reality, takže pokud by někdo stál o to, to komentovat, uvítám, když
popíše, co je podle něj jinak, než chatGPT uvádí:
Mezinárodní
řád není rovný, spravedlivý ani univerzální – je to kombinace právních
norem, síly a strachu, zájmů velmocí a částečně i hodnot. Práva, jako
např. právo na azyl, existují na papíře, ale jejich uplatnění je silně
selektivní a podmíněné politickou vůlí a veřejnou náladou.
1. Právo je druhořadé, pokud se střetne se zájmy velmocí
I
když máme OSN, mezinárodní právo a stovky smluv, státy jednají
především podle vlastních strategických, bezpečnostních a ekonomických
zájmů. Pravidla jsou dodržována jen tehdy, pokud se to vyplatí, nebo
když hrozí postih (ekonomické sankce, reputační ztráta, vojenský
zásah).
2. Mezinárodní právo existuje – ale nemá zuby
Mezinárodní
právo je víc doporučení než vynutitelný zákon. Neexistuje světová
policie (OSN nemá k tomu sílu, pokud velmoci nesouhlasí). Soudy jako
Mezinárodní trestní tribunál (ICC) fungují jen tehdy, když to dovolí
politická realita (USA a Rusko ICC neuznávají). Uprchlické právo je
často ignorováno nebo účelově vykládáno (např. Libye jako bezpečná třetí
země, ačkoli se zde prokazatelně mučí lidé).
3. Evropa se snaží být majákem mravnosti – ale často licoměrně
Ačkoli
má Evropa silnou humanitární a právní kulturu – důraz na lidská práva,
azyl, právní stát, tak často naráží na vlastní limity, zájmy a strach z
veřejného mínění. Outsourcuje migraci (dohoda s Tureckem, Libyí).
Selektivně přijímá uprchlíky (Ukrajinci ano, Afričané, či Arabové ne).
Vystupuje jako morální autorita, ale její obchodní zájmy někdy vedou k
pokrytectví (ropa z diktatur).
4. Zbytek světa často jedná čistě pragmaticky bez morálního balastu
Mnoho
států (Čína, Indie, Turecko či země Afriky) nevychází z univerzálních
hodnot, ale z historické zkušenosti kolonialismu a suverenity. Vidí
západní důraz na lidská práva jako přetvářku, která slouží k udržení
jejich dominance. V praxi řeší "právo" často skrze bilaterální dohody,
sílu a peníze, ne skrze instituce.
Žádný
mezinárodní řád v současné chvíli nekončí, končí západní dominance,
zejména ta americká (vzestup multipolarity, západní ztráta
důvěryhodnosti, unavené USA, rozdělený Západ).
Co to znamená pro "malé" státy?
1. Ztráta ochrany
Státy
spoléhající na USA či EU jako na garanta pravidel, teď čelí nejistotě.
Pravidla slábnou, síla a vliv se vracejí jako hlavní měna mezinárodní
politiky.
2. Tlak ze všech stran
Např. státy v
Africe čelí konkurenčnímu vlivu Číny, Ruska, EU i USA, ale žádný aktér
nenabízí skutečně rovnoprávné partnerství, jen různě zabalené zájmy.
3. Více prostoru pro manévrování, ale i více rizik
Některé země ze současné situace těží (Turecko, Vietnam), jiné se stávají obětí mocenských her (Súdan, Gruzie).
Závěr:
Než
bychom mluvili o konci mezinárodního řádu jako o nějakém stabilním,
právním systému, přesnější je říct, že končí americká hegemonie a že
přecházíme do multipolárního, nestabilního a mocensky více rozdrobeného
světa.
1. Pro liberály je to frustrující – hodnoty se těžko prosazují bez síly.
2. Pro realisty je to návrat ke klasické mezinárodní politice, kde platí především vliv, síla, aliance a obchodní výměna.
3. Pro menší státy je to výzva – musí víc balancovat, chránit své zájmy a mít silnou diplomacii.
Situace ČR
Nepatří
mezi ideální členy demokratického klubu. Jedná se o malý až středně
velký stát bez jaderných zbraní, bez přímého přístupu k moři, s
otevřenou ekonomikou a bez imperiální minulosti, který je závislý na
silnějších spojencích a má omezený vliv na světové dění.
Doporučení brutálně stručné:
Bezpečnost = NATO, Prosperita = EU, Budoucnost = schopnost navigovat mezi zájmy, ne ideály.
Morální postoje si mohou dovolit silní. Malí přežijí, když jsou chytří, ne čistí.
Česko potřebuje být loajální, ale ne servilní. Pragmatické, ale ne cynické.
Doporučení obšírněji:
1. Zůstat pevně ukotvené v EU a NATO, ale bránit vlastní zájmy uvnitř
Most
mezi Západem a Východem je nebezpečný mýtus (např. Maďarsko je silně
izolované a vydané na milost větším hráčům). NATO je zatím bezpečnostní
garant, EU poskytuje peníze, trhy a páku, ale je potřeba aktivně
ovlivňovat její směřování – chovat se jako pragmatický stát, nikoli jako
moralista nebo slepý posluha. Vystupovat proti federalizaci EU, která
by zvýhodnila velké státy a budovat regionální aliance (např. Severní
země).
2. K mezinárodnímu právu vystupovat selektivně a pragmaticky
Mezinárodní
právo je reálně nezávazné, pokud nejsi slabý – silní je obchází, slabí
platí cenu za "morální pózu." Např. právo na azyl je třeba dodržovat
formálně, ale v praxi silně omezovat jeho zneužití (např. přijímat pouze
válečné uprchlíky z bezprostředního sousedství konfliktu, ale vyvarovat
se reputačním škodám: nevyhošťovat lidi do míst, kde jim hrozí smrt).
3. V konfliktech být realistický spojenec, ne morální hlasatel
Česko
nemá sílu konflikty ovlivnit, ale může získat nebo ztratit důvěru
spojenců podle svého postoje. Je třeba držet s aliancemi, které ho
chrání – bez nich jsme vydaní napospas. Moralizování vůči mocnostem nemá
pro stát velikosti ČR žádné výhody (USA, Čína, Izrael), pouze rizika. V
současné době Ukrajinu aktivně podporovat – ne z lásky k míru, ale z
obranného zájmu, aby se fronta nepřiblížila. U Palestiny a Tchaj-wanu
volit opatrnou podporu mezinárodního práva, ale bez zbytečných provokací
vůči mocnostem. Zachovat důvěryhodnost jako spojenec, nehrát si na
evropské morální svědomí (to ať dělá Švédsko nebo Irsko).
4. Obchod
Diverzifikace,
ale žádná dobrodružství. ČR je extrémně otevřená a závislá na EU
(zvláště Německu). Tlak na přesun dodavatelských řetězců z Číny poroste,
ale není to jednoduché a levné. Je důležité rozvíjet vlastní
soběstačnost v klíčových odvětvích jako je energetika, obrana, ICT a
kyberbezpečnost. Vyjednávat bilaterární ekonomické dohody se zeměmi mimo
EU, ale nikdy ne na úkor zájmů EU/NATO (nespoléhat na Čínu jako na
alternativu).
5. Komunikace s veřejností
Lidé vnímají
chaos světa, ale nesnáší, když se jim lže nebo se bagatelizuje realita.
Falešný moralizmus podkopává důvěru ve stát a mezinárodní instituce.
Proč si každý musí vybrat tábor?
Neutralita není strategie, ale póza – pokud nejsi ve výjimečné situaci.
Malé
státy bez silného partnera se stávají "územím k převzetí" – fyzicky,
nebo ekonomicky (infrastruktura, vliv, suroviny). Velmoci berou
"neutrál" jako hrozbu nebo příležitost do budoucna, nikoli jako
partnery.
Výjimky, které potvrzují pravidlo:
Švýcarsko: horský terén, finanční síla, žádné suroviny, nikdo ho nepotřebuje.
Rakousko: podmínka Sovětů při stažení, dnes ale fakticky prozápadní, ekonomicky v EU, vojensky pasivní.
Turecko: geograficky klíčová pozice, takže si může dovolit balancovat, ale je pod neustálým tlakem z více stran.
Indie: demografická supervelmoc, ale i Indie uzavírá hlubší vazby s USA či Čínou.
Všechny
tyto neutrální země mají speciální kartu (geografii, velikost,
historii). Hrají velice složitou vyvažovací diplomacii, často na hranici
cynismu, ale i jim hrozí, že jednoho dne budou muset přestat "hrát
šachy" a vybrat si stranu. Česko (Slovensko, Pobaltí, Finsko, Rumunsko)
nemohou mít trvale luxus neutrality. Jsou příliš blízko geopolitické
hranici konfliktu (Rusko vs NATO), malé na to, aby byly autonomní,
závislé na ekonomických blocích (EU). Nezvolit si tábor = nechat, aby ti
byl vybrán. A to bývá drahé.
Výběr tábora je nevyhnutelný
pro všechny, kdo nejsou velmocemi nebo nemají extrémní geopolitické
výhody. Kdo říká, že "zůstane neutrální", buď lže voličům, nebo
hazarduje se státní suverenitou. Střední cesta je možná jen jako
"balancování uvnitř vybraného rámce" (např. být suverénem v EU, ne mimo
ni).
Pokud se rozhodnete tento tok
myšlenek chatGPT zahodit, plně to respektuji – máte na to právo. Pokud
jej zveřejníte, tak by mě skutečně zajímal popis reality a doporučení,
co máme jako ČR do budoucna dělat, to byla má motivace, proč Vám toto
posílám.
2493
Diskuse