
Agentura OSN pro civilní letectví potvrdila zapojení Ruska do havárie malajsijského Boeingu nad Ukrajinou
14. 5. 2025
"Toto rozhodnutí je důležitým krokem k nalezení pravdy, spravedlnosti a odpovědnosti za smrt cestujících letu MH17. Vysílá také jednoznačný vzkaz mezinárodnímu společenství: státy nemohou beztrestně porušovat mezinárodní právo," řekl nizozemský ministr zahraničí Caspar Veldkamp. Nizozemsko a Austrálie podle něj hodlají usilovat o přijetí rozhodnutí Rady ICAO, které by Rusko zavazovalo k zahájení jednání o vyplacení odškodného.
Žalobu na Rusko podaly u ICAO Nizozemsko a Austrálie v březnu 2022. Občané těchto dvou zemí tvořili většinu z 298 lidí, kteří zahynuli při havárii Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines. V červnu 2024 však Rusko oznámilo ukončení účasti v procesu s tím, že neuznává jurisdikci ICAO.
Společný vyšetřovací tým (JIT), který zahrnoval zástupce Nizozemska, Austrálie, Ukrajiny, Malajsie a Belgie, již dříve zjistil, že letadlo bylo sestřeleno protiletadlovým raketovým systémem Buk, dovezeným z Ruska a pod kontrolou proruských ozbrojených skupin. Tento závěr byl podpořen množstvím důkazů, včetně satelitních snímků, zachycené komunikace a expertních odhadů trajektorie rakety.
V listopadu 2022 odsoudil okresní soud v Haagu tři obžalované v nepřítomnosti k doživotnímu vězení – bývalého tzv. "ministra obrany DLR" Igora Strelkova (Girkina) a jeho podřízené – Sergeje Dubinského a Leonida Charčenka. Byli shledáni vinnými z úmyslného zničení letadla a vraždy. Další obžalovaný v případu byl zproštěn obžaloby pro nedostatek důkazů.
K havárii letu MH17 došlo 17. července 2014 na obloze nad východní částí Ukrajiny. Všichni na palubě - 283 cestujících a 15 členů posádky - zahynuli. Tato tragédie byla jedním z největších leteckých neštěstí v historii světového letectví.
Zdroj v angličtině: ZDE
Diskuse