Agentura OSN pro civilní letectví potvrdila zapojení Ruska do havárie malajsijského Boeingu nad Ukrajinou

14. 5. 2025

čas čtení 2 minuty
Rada Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), specializovaná agentura OSN odpovědná za bezpečnost a udržitelný rozvoj světového letectví, uznala Rusko za odpovědné za havárii osobního letu MH17 nad Donbasem v roce 2014. Oznámila to nizozemská vláda a zdůraznila, že v nadcházejících týdnech bude ICAO diskutovat o možných formách náhrady škody.

"Toto rozhodnutí je důležitým krokem k nalezení pravdy, spravedlnosti a odpovědnosti za smrt cestujících letu MH17. Vysílá také jednoznačný vzkaz mezinárodnímu společenství: státy nemohou beztrestně porušovat mezinárodní právo," řekl nizozemský ministr zahraničí Caspar Veldkamp. Nizozemsko a Austrálie podle něj hodlají usilovat o přijetí rozhodnutí Rady ICAO, které by Rusko zavazovalo k zahájení jednání o vyplacení odškodného.

Žalobu na Rusko podaly u ICAO Nizozemsko a Austrálie v březnu 2022. Občané těchto dvou zemí tvořili většinu z 298 lidí, kteří zahynuli při havárii Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines. V červnu 2024 však Rusko oznámilo ukončení účasti v procesu s tím, že neuznává jurisdikci ICAO.

Společný vyšetřovací tým (JIT), který zahrnoval zástupce Nizozemska, Austrálie, Ukrajiny, Malajsie a Belgie, již dříve zjistil, že letadlo bylo sestřeleno protiletadlovým raketovým systémem Buk, dovezeným z Ruska a pod kontrolou proruských ozbrojených skupin. Tento závěr byl podpořen množstvím důkazů, včetně satelitních snímků, zachycené komunikace a expertních odhadů trajektorie rakety.

V listopadu 2022 odsoudil okresní soud v Haagu tři obžalované v nepřítomnosti k doživotnímu vězení – bývalého tzv. "ministra obrany DLR" Igora Strelkova (Girkina) a jeho podřízené – Sergeje Dubinského a Leonida Charčenka. Byli shledáni vinnými z úmyslného zničení letadla a vraždy. Další obžalovaný v případu byl zproštěn obžaloby pro nedostatek důkazů.

K havárii letu MH17 došlo 17. července 2014 na obloze nad východní částí Ukrajiny. Všichni na palubě - 283 cestujících a 15 členů posádky - zahynuli. Tato tragédie byla jedním z největších leteckých neštěstí v historii světového letectví.

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
243

Diskuse

Obsah vydání | 14. 5. 2025