Jde nám o postavení sloupu (či odstranění sochy)?
25. 6. 2020
/
Miloš Dokulil
čas čtení
4 minuty
Rozlehlý
a husitství jakoby reprezentující pomník na počest Husovi a jeho
odkazu stojí na Staroměstském náměstí teprve jedno století; od
roku 1915. (První světová válka byla tehdy ve svém ještě
netušeném výchozím „plném proudu“.) Ve zmíněné době stál
na stejném náměstí docela blízko mariánský sloup, postavený
tam již roku 1650 (docela těsně po skončení „třicetileté
války“), takže zhruba o dvě a půl století dříve. Do tří
let po postavení sochy k Husově poctě skončila světová
válka, která měla časem být s touto charakteristikou teprve
tou „první“.
Ale už ta „třicetiletá“ válka jako kdyby
zároveň též nějak znamenala svým vyústěním „konec české
samostatnosti“; vždyť na průmětu s koncem roku 1918 byl
zrovna naopak konec vládnutí Habsburků ve střední Evropě, a pak
také v česky obývaných končinách; i když Habsburkové se
ocitli na českém královském trůně již roku 1526, po
Jagelloncích. Přičemž motivem k postavení zmiňovaného
sloupu byl jakoby ritualizovaný dík nebesům za to, že na sklonku
té dlouhé a jakoby především náboženské války Pražané se
ubránili vůči obležení švédským („protestantským“)
vojskem. Na začátku listopadu 1918 byl mariánský sloup stržen
předem neorganizovaným hnutím lidí, kteří v tom sloupu
zřejmě „jaksi“ viděli především něco „habsburského“
(že by zrovna Ferdinanda III., osnovatele té stavby?).
Nakonec
– sto let po zničení toho mariánského sloupu – došlo
k obnovení této kulturní památky; stalo se tak letos. Ne že
by takto zároveň nevzniklo zvláštní „ideové pnutí“.
Mariánský sloup jako symbol „katolicismu“, a Husův pomník
jako obdobný symbol „protestantství“. Dva protikladné symboly
kousek od sebe. Na stejném náměstí. A potom taky nemálo možná
i „proti sobě“!
Nezapomínejme,
že jakmile cokoliv na sebe bere roli symbolu, už nemusíme jít na
onen příslovečný „trh“ s nějakými věcně podloženými
idejemi či doprovodnými fakty; stačí zamávat zástupně přímo
těmi symboly jako směrovkami nějakých „superpravd“, které
jsou mimo diskusi už tím, že tu jsou. Ať již mariánský sloup,
anebo Husův pomník. Bez nějakého bližšího objasnění; ať již
té symboliky v odpovídajících časových souvislostech,
anebo poukazem na její relevantní zdroje.
Pokud
se jedná o nějaké „zhmotněné“ památky (budovy, kolonády,
sloupy, sochy, obrazy), vždy bychom měli nejdřív zvažovat
dobovou atmosféru, která nepřehlédnutelně vytvořila „startovní
plochu“ ke konzervaci dobových představ k příštímu
jejich „odkazu“. Hned ovšem s vědomím toho, že každá
doba má své navenek převažující „filtry“, ať je ten zrovna
sledovaný čas jakkoliv rafinovaně kontaminován shůry či
nepochopen zdola (již přirozenou potřebou ničím se moc
nezdržovat, není-li na chleba nebo je-li nějak už samotné
zděděné klima času nevstřícné k lidsky povznášejícím
prožitkům).
Ty
dva teď zmiňované památníky měly zřejmě oba – každý v ten
svůj čas – určitou a nemálo naléhavou motivaci k tomu,
aby vznikly. Na veřejném místě ztrácejí ovšem svůj význam,
pokud pozitivně občany něčím povzbuzujícím a k nápodobě
směřujícím „neoslovují“. (Od toho tu potom jsou na tu
nápovědu z vědomého už jen „podpalubí“ muzea,
lapidária apod.)
A
ovšem: jakmile člověk si už jen nějak „kliká“ („click“)
a k tomu doprovodně rozmanitě všelijak každodenně spěchá,
aniž míní mít život s relativní hodnověrností zakotven
v pletivo zodpovědnosti za to, že vůbec žije, pak je
jedno, je-li socha zde či sloup tam. Hlubší ponor do
poznatkového světa je tu ovšem rovněž žádoucí. Aniž bychom
měli nechávat stranou celková věcná a morální měřítka,
doprovodně tu realitu – včetně jejího historického podloží –
věrohodně rámující… Mají-li symboly přijatelně mezi námi
žít, musí být v našich myslích zakotveny svými zodpovědně
tvořenými interpretacemi, lákajícími k vykročení ve
stopách předchůdců. (Jinak je zcela jedno, v jakých
veřejných kulisách žijeme.)
10217
Diskuse