Británie si privatizaci Eurostaru moc nepochvaluje

4. 3. 2015

čas čtení 2 minuty

"Británie si pochvaluje privatizaci, prodává podíl v Eurostar za tři čtvrtě miliardy liber" píší zavádějícím způsobem Novinky. Jak si ve skutečnosti Británie tuto kontroverzní privatizaci "pochvaluje", posuďte z níže uvedeného komentáře Deborah Orrové:

Ne, pane ministře financí, odprodej britského podílu na vlaku Eurostar nezajistí britskou budoucnost. Jako vždy, zisky se privatizují a riziko a náklady zůstávají břemenem státu.

Britský ministr financí George Osborne se vyjádřil, že jeho rozhodnutí zprivatizovat britský státní podíl na vlaku Eurostar, který jezdí pod kanálem La Manche, je "součástí našeho dlouhodobého plánu zajistit budoucnost Británie." Pro idiota, jako jsem já, to spíš vypadá, že je to součástí dlouhodobého plánu zajistit budoucnost firmy Patina Rail LLP, jíž Osborne vlak chce prodat, píše komentátorka.

Domnívala jsem se, že dlouhodobým ekonomickým plánem je snížit britský vládní deficit. Rozumím, že odprodání železnice tomu může jednorázově v krátkodobé perspektivě napomoci. Avšak v dlouhodobé perspektivě povede vládní odprodávání státem vlastněného majetku, který vydělává zisky, k prohlubující se závislosti státu na daňových příjmech. Jako vždy, zisk se privatizuje a riziko a náklady musí nést stát. Pokud firma Patina Rail LLP provoz vlaku Eurostar zkazí, není obtížné předpovědět, kdo to bude muset zaplatit.

Osborne uvedl, že vydělané peníze se budou investovat do infrastruktury. Výborně. Až z těch investic do infrastruktury začnou zase plynout zisky, infrastrukturu stát zase prodá soukromému vlastníkovi při bezpečném vědomí, že to, co je příliš velké, aby do toho soukromý vlastník vůbec investoval, je také příliš velké, aby to udělalo bankrot.

Neoliberální dogma praví, že soukromý sektor údajně spravuje podniky efektivněji - často při tom používá magických sil krutosti a cynismu. Jenže velká část státního dluhu vznikla jedině proto, že soukromý sektor odmítá činit dlouhodobé a strategické investice. Proč by měl soukromý sektor budovat novou železniční síť, když stačí počkat, až ji vybuduje stát, a pak si ji odkoupit, když začne ta síť produkovat zisky?

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
7598

Diskuse

Obsah vydání | 5. 3. 2015