Tony Judt: Varovný hlas z minulosti k - poněkud - apokalyptickému dnešku
26. 4. 2019
/
Jan Čulík
čas čtení
19 minut
Tony Judt (1948-2010) byl britský historik a esejista, studoval
v Cambridgi a v Paříži a léta pak působil na britských i
amerických vysokých školách, zejména na New York University.
Předčasně zemřel, když v roce 2008 onemocněl amyotrofickou
laterální sklerózou, nevyléčitelným neurodegenerativním
onemocněním, vedoucím k naprosté fyzické nehybnosti. Předtím
publikoval množství článků a recenzí především ve známém
americkém intelektuálském časopise
The New York Review of
Books. Pražské nakladatelství
Prostor nyní vydalo pod názvem Zapomenuté 20. století téměř
pětisetstránkový výbor překladů z těchto, především, recenzí.
V první řadě je nutno říci,
že ty eseje jsou vlastně svým způsobem zastaralé. Většina z
nich je z devadesátých let dvacátého století, nejnovější dvě
z let 2005 a 2006, kdy byl svět úplně jiný než dnes. Nikdo tehdy
v optimistickém, i když z dnešního hlediska možná tak trochu
přihlouplém (na Západě i na Východě) raném postkomunistickém
období netušil, jak drasticky potemní mezinárodní politická i
ekonomická sféra po roce 2015. I když, a je nutno říci, že
právě proto jsou “zastaralé” Judtovy eseje i dnes zajímavé,
autor v nich varuje před potenciálně nebezpečným vývojem, k
němuž také posléze po jeho smrti došlo.
Tony Judt mi přijde mezi
západními intelektuály, většinou neznalými cizích jazyků a
posedlými orientalisticky jen svým vlastním písečkem velmi
cennou výjimkou.
(Zlé jazyky, k nimž patřím,
tvrdí, že vzhledem k tomu, že v důsledku neznalosti cizích
jazyků nemohou zejména anglosaští univerzitní pracovníci
srovnávat situaci v různých zemích Evropy a světa, tak aby něco
akademicky plodili, vymýšlejí teorie, na čemž si vybudují
kariéru, a jiní akademici si pak vybudují kariéru na jejich
vyvrácení. Pracovat na britské univerzitě jako odborník na
středovýchodní Evropu je do značné míry kalvárie, neboť
periodicky musíte hájit svůj obor před likvidací - “kdo by se
přece mohl zajímat o něco tak irelevantního, jako jsou
středoevropské země”. Právě teď čelím stížnostem od svých
nadřízených orgánů na Glasgow University, že máme v programu
srovnávací literatury, jímž jsme byli před lety nuceni nahradit
náš u studentů vysoce úspěšný program studia slovanské
kultury, literatury, filmu a historie, “příliš mnoho
východoevropského materiálu” a “studenti například
hispanistiky by si mohli stěžovat”. Jiný nadřízený kolega nás
nutí, aby v programu komparativní literatury byly materiály “z
opravdové Evropy”, míní tím Francii a Španělsko.)
Tak takový, jako moji hispánští
a frankofonní nadřízení na Glasgow University, Tony Judt nebyl.
Jako student univerzit v Británii i ve Francii hovořil jak
anglicky, tak francouzsky, jako rodilý mluvčí, a nejen že mluvil
těmito jazyky. Projevoval velký zájem a velkou informovanost i o
středovýchodní Evropu, v níž těsně spolupracoval s mnoha
akademiky a intelektuály, a naučil se i česky. (V tom není ale v
anglosaském prostředí výjimkou, česky tam umí celá řada
akademiků, a nejsou to jen
bohemisté, jmenujme jen
třeba kontroverzního Roberta Scrutona, zcela nekontroverzního
ekonoma Martina Myanta či historičku Mary Heimannovou, nebo
politologa Johna Keana, autora knihy Václav Havel: Politická
tragedie v šesti dějstvích.)
Judtovy znalosti středovýchodní Evropy jsou vynikající a jeho
eseje jsou tím informovány.
Za nejvýznamnější považuju v
souboru Judtových textů vlastně jeho předmluvu “Svět,
který jsme ztratili”. Kolem roku 2007 v ní Judt varuje, že
ztrácíme jakékoliv historické povědomí a porozumění tomu, co
bylo, a tak znovu opakujeme chyby, které už dělali naši předkové
a z nichž se poučili. Toto Judtovo varování je samozřejmě
ještě daleko aktuálnější dnes, kdy zcela ztrácíme povědomí
o hrůzách holocaustu a druhé světové války, a obrovské
množství neodpovědných blbců se znovu vrací k rasismu,
populismu a extremismu, jaký ve třicátých letech dvacátého
století vedl k nejvražednější válce v historii.
Judt
kritizuje, že veškeré vnímání historie zdegenerovalo v
triumfalistické vzpomínání - pamatujete, jak Fukuyama v
devadesátých letech pošetile tvrdil, že boj komunismu s
kapitalismem skončil vítězstvím kapitalismu na celé čáře a to
tedy znamená “konec historie”? Dnes se takovému hloupému
tvrzení můžeme jen smát. Judt těmto nesmyslům ale nepropadal
ani v devadesátých letech.
Nejsme schopni vnímat sdílenou
minulost, varuje Judt. Vybíráme si z ní jen to, co rezonuje s našimi
nacionalistickými předsudky a lidi z jiných komunit ostrakizujeme,
odmítáme je jako odlišné, varuje Judt.
Tony Judt je v mnoha svých
esejích silně kritický vůči Spojeným státům, které považuje
ve srovnání s Evropou v mnoha ohledech za zaostalou zemi, která
propadá nacionalismu, iracionálně věří šíleným náboženstvím,
nesmyslně vězní statisíce svých občanů (v Evropě je
percentuálně ve vězeních daleko menší množství lidí než v
Americe) a nezrušila trest smrti. Má pravdu: I dnes se Spojené
státy na mezinárodní scéně spojují s těmi
nejkonzervativnějšími režimy, nejnověji například ve snaze vetovat
rezoluci OSN proti používání znásilňování žen jako válečné
zbraně.
USA v posledních více než sto
letech nezažily válku na vlastním území a americké obyvatelstvo
tedy netuší, na rozdíl od Evropanů (kteří to věděli alespoň
ještě do nedávné doby), jak strašlivé je válečné vraždění.
Z toho podle Judta plyne obrovský rozdíl mezi postojem Evropy a
Ameriky k válce. Američané většinu válek vyhráli, a tak
americká zahraniční politika i americké
obyvatelstvo považuje válku za dobrý, pozitivní nástroj k
prosazování svých zájmů. Jde to samozřejmě až do extrémů,
ke zbožnění americké armády. Kdo byl někdy na nějakém
americkém letišti, povšimne si absurdního opatření, že pokud
jsou mezi cestujícími chystajícími se k nástupu do letadla nějací američtí vojáci, mají před všemi při nástupu
přednost: nastupují jako první. Český
Josef Švejk by se tomu hodně smál.
Evropané se v důsledku svých
zkušeností z dvou naprosto ničivých válek ve dvacátém století
možné další války hrozí. Právě proto vznikla po druhé
světové válce Evropská unie – aby se zabránilo válkám mezi
evropskými státy. (Mnozí poukazují na to, že Angličané
propadli destruktivní chiméře brexitu i proto, že ani Anglie nemá
zkušenost z ničivosti války na jejím vlastním území – takže
při debatách o Evropské unii Angličané jako kramáři - jimiž
je nazvali J.G. Herder a Napoleon - neustále mluví jen o obchodu – skutečnost,
že EU vznikla primárně jako pojistka proti válce, jim uniká.)
Nově
vznikající problémy, které Judt jakž takž začíná v zárodku
zaznamenávat (konec konců psal už po 11. září 2001), tedy
terorismus, populismus, xenofobie, vyvolávání nenávisti vůči
druhým, ty všechny trpí zjednodušováním. Terorismus existoval
vždycky, v sedmdesátých a v osmdesátých letech dvacátého
století umíralo v Evropě na teroristické útoky řádově daleko
více obětí než dnes. Motivace teroristů není jednotná, je
nesmírně různorodá. Házením všech problémů do jednoho pytle
si svět zadělává na obrovské další problémy, varuje Judt.
Z hlediska mnoha občanů České
republiky byl Judt asi zatraceným levičákem. Národovectví,
nacionalismus a populismus považuje Tony Judt za nejničivější
vlastnosti našeho světa. Ostře kritizuje Izrael za jeho brutální
útlak Palestinců a argumentuje, že se z něho stal teroristický
stát. Omluvou za teroristické chování Izraele už nemůže být,
že babička izraelského vojáka, který terorizuje palestinskou
ženu na pohraničním přechodu, zahynula v Osvětimi.
Na příkladech Rumunska a Belgie Tony Judt ukazuje odstrašující dopady národovectví - ukazuje, jak vede ke krizím, když je národní identita považována za hodnotu vyšší než cokoliv jiného, znamenající, že "jiní" občané jsou nebráni vážně, anebo jsou ponižováni či perzekvováni. Belgie není podle Judta skutečný stát - vlastně v ní existují jen městské komunity. Důraz na význam národností a jazykové totožnosti nositelů různých jazyků vede k tomu, že všechno v té zemi musí být za obrovské peníze duplikováno. Systém je tak přebyrokratizován a nefunguje. Rumunsko je posedlé výjimečností své národní totožnosti. Historie obou národů je podle Judta varováním pro celou Evropu.
Judt je ostrým kritikem
ekonomického neoliberalismu, jak byl bezmyšlenkovitě a nekriticky
zaváděn všude od období Margaret Thatcherové a Ronalda Reagana.
Všechny extrémy škodí. Jak to dokazuje situace dnešní Velké
Británie (zrovna byla zveřejněna zpráva,
že v Británii závisí více než půldruhého milionu lidí a půl
milionu dětí na charitativním rozdávání potravin z food banks
- Judt píše o Británii v době vlády Tonyho Blaira a právem
kritizuje apokalyptickou spoušť rozbitých veřejných služeb a
nefungující, drahé zprivatizované železnice – od doby Tonyho
Blaira se situace v Británii ještě daleko více zhoršila –
nefungují školy, jimž musejí rodiče žáků poskytovat finanční
dary, aby vůbec mohlo probíhat vyučování – v krizi je
zdravotnictví, veřejná doprava, vězeňství, bytový fond…) přehnané zavádění neoliberálních ekonomických praktik
vede nakonec k nebezpečnému nárůstu extremismu. Stát podle Judta
musí zajistit svým občanům důstojnou existenci, jinak dojde k
ultrapravicové katastrofě. Zase je nutno říci, že Judt předvídá
ve své době nebezpečí – to, před čím varuje, se právě
nyní bohužel už děje.
Judt postuluje důležitost
civilizační role státu. Zajímavé však je, že tak, jak je Judt
ostře kritický vůči přehnanému ekonomickému neoliberalismu,
stejně nesmlouvavý je vůči, především, západní levici.
Především evropskou, francouzskou levici Judt právem ostře
kritizuje za pokrytectví a za její flirt a podporu
zločineckých komunistických východoevropských režimů.
Intelektuální historie dvacátého století je podle Judta
nesmazatelně spojena s podporou velkého množství západoevropských
intelektuálů pro marxismus a východoevropskou verzi komunismu.
Judt to netoleruje. Odmítá
argumentaci některých levičáků, že marxismus a komunistické
učení je v pořádku, že bylo jen zmršeno východoevropskou
stalinskou a neostalinskou praxí. Tento
jeho postoj je zřejmě důsledkem dlouhých debat se
středoevropskými a východoevropskými intelektuály. Ne, apologie
marxismu či leninismu, to jsou všechno nesmysly. Komunistická
myšlenka automaticky vede k vraždění a k útlaku. Útlak je do ní integrován a není možno se mu vyhnout. Je to přímou
součástí komunistické teorie a ideologie.
Judt tak varuje před oběma
extrémy, z pravice i z levice: Likvidace státu a přehnaná
aplikace neoliberálních principů vede k násilí a k pravicové
diktatuře – aplikace komunistické teorie podle Judta vede k
obdobnému násilí a k vzniku diktatury levicové.
V první a
druhé části souboru
nakladatelství prostor nalezneme portréty několika
významných, často židovských intelektuálů z dvacátého
století – Arthura Koestlera, Prima Leviho, Manese Sperbera, Hanny
Arendtové, Louise
Althussera, Erica Hobsbawma, Leszka Kolakowského, Jana Pavla II. a
Edwarda Saida. Jsou to eseje zajímavé, ale vzhledem k tomu, že
jsou to skoro vždycky vlastně jen novinové recenze monografií o těchto
osobnostech – jistě, Judt ty knihy recenzuje velmi informovaně –
přijde mi, že jaksi úplně nepronikají k podstatě těchto
osobností ani neanalyzují jejich dílo dostatečně do hloubky.
Přiznám se, že jsem nevěděl, že Arthur Koestler
měl ve zvyku nutit k sexu skoro každou ženu, s níž se kdy poznal, způsobem, který by v dnešní době vedl k jeho naprosté
ostrakizaci – avšak je to skutečně důležité? Judt
chválí Koestlera, že svým románem Tma o polednách
dokázal, že komunismus je
podvod – avšak argumentuje, že se Koestler svých sympatií vůči
komunismu přesto úplně nevzdal – pořád tvrdil, podle Judta chybně a
nepřesvědčivě, že “komunismus byl lepší než jiné
diktatury”.
O Hanně Arendtové píše Judt, že to byla autorka
bez intelektuální disciplíny, že její dílo je nejednotné a
zmatené, nicméně že se jí podařilo definovat totalitarismus.
Britského komunistického historika Erica Hobsbawma Judt chválí
jako “nejnadanějšího historika” - poukazuje však na to, že
Hobsbawm se své příslušnosti ke komunistické straně nikdy
nevzdal – pozoruhodně, Hobwsbawm miloval NDR. :) Judt
tu Hobsbawmovu celoživotní náklonnost ke komunismu nevysvětluje.
Přijde mi tu, podobně jako v jiných svých recenzích, že tu Judt
zůstává tak trochu na půl cesty. Leszka Kolakowského Judt
chválí za jeho monumentální historii marxismu ve dvacátém
století i za to, že Kolakowski, podle mě právem, charakterizuje
politický marxismus jako náboženství, které má svou
eschatologii. (Vzpomínám,
jak jsem měl na mezinárodní konferenci v italské Sieně v roce
2005 konflikt se slavnou americkou odbornicí
na stalinismus v Rusku
Sheilou Fitzpatrickovou, která mi tam tvrdila, že ne, že v žádném
případě nemá komunismus a stalinismus s
náboženstvím nic společného.)
Často na svých přednáškách
studentům argumentuji, že by měli něco o marxistické filozofii
vědět, protože – jak na to poukazuje skoro celou touto knihou
Tony Judt – silně ovlivnil celé dvacáté století. Dobrou
zprávou je, že porozumět marxistické filozofii není zas tak
složité – mně se obyčejně daří v hodinách před studenty
shrnout její základní principy tak za pět minut. Potěšilo
mě, že Kolakowski potvrzuje, že je to možné. Píše totiž:
Marxisté jsou líní – marxismus je prostý.
Značně
kriticky se Tony Judt staví k osobnosti Jana Pavla II. Nesporně se
stal spojencem americké vlády v boji proti komunismu, i když Judt
poukazuje na to, že triumfalistická hagiografická argumentace, že
Karel Wojtyla v osmdesátých letech “uzavřel s Ronaldem Reaganem
tajný pakt s cílem svrhnout komunismus”, je chybná. Po
pádu komunismu se Jan Pavel II. stává podle Judta velmi
kontroverzní osobností, dogmatikem, který zosobňuje boj církve
proti světu. Podle Jana Pavla II. byl největší hrozbou církvi
západní konzumerismus a – píše Judt – podobně jako pro
Václava Havla, zdrojem krize pro něho byla modernita a bezvěrecký Západ.
Je
známo (toto v Judtově knize není) že zákazem užívání kondomů
na africkém kontinentě, kde zdravotní služby často poskytují
katolické organizace – přispěl
Jan Pavel II.výrazně k šíření nemoci AIDS. Pro katolickou církev v
Jižní Americe bylo obrovským zklamáním, že problémy tohoto
kontinentu Jan Pavel II. ignoroval. Edwarda
Saida Judt chválí, že výrazně přispěl k medializaci pravdy o
otřesném izraelském zacházení s Palestinci. O Izraeli píše
Judt víckrát. Je to podle něho “vzpurná, neukázněná a
nevyspělá země”. Katastrofou pro Izrael bylo podle Judta jeho
vítězství v šestidenní válce v roce 1967, protože se od té
doby začal chovat nevýslovně arogantně a odcizil si skoro celý
svět.
V závěrečné části tohoto
výboru Judtových esejů se autor podrobně zabývá Spojenými
státy a americkou zahraniční politikou. Ostře kritizuje nemorální
a drsně pragmatickou zahraniční politiku Richarda Nixona a Henryho
Kissingera (Kissinger chtěl zohledňovat jen zájmy velmocí a
kašlal na útlak malých zemí, pokud “nedělají problémy”).
Tato politika prý navzdory Kissingerově a Nixonově propagandě
vůbec nebyla úspěšná, byla chaotická a rozporná a vyvolala
čelné další problémy. Judt poukazuje na to, že v důsledku své
arogance a svého triumfalismu je Amerika upřímně nenáviděná
skoro na celém světě. Judt
ostře kritizuje triumfalistické interpretace americké zahraniční
politiky. Odsuzuje politiku George W. Bushe po 11. září a
poukazuje na to, že boj proti islamistickému extremismu se stal v
USA stejně zjednodušeným a stereotypním, jaký byl kdysi americký
“boj proti komunismu”. Zahraniční politika USA “je dnes v
izraelském stylu”, varuje Judt.
Zajímavé je, že ve své
kritice USA předjímá Judt to, co nyní dělá Donald Trump. Ten
považuje
Evropskou unii za konkurenční hrozbu a snaží se jí rozbít.
Evropa je podle Judta založena na kompromisu zájmů. Pro USA je
Evropská unie hrozbou. Evropská unie je atraktivní: mnozí lidé z
mnoha jiných zemí světa se tam snaží dostat. Spojené státy
trpí přehnanou religiozitou, národovectvím, arogantně blokují
mezinárodní normy i boj proti globálnímu oteplování. Spojené
státy se nebojí válek, protože je nezažily. Důvodem pro
existenci Evropské unie je naproti tomu předcházení válkám.
Evropská unie bude podle Judta
silná, pokud bude jednotná a pokud v ní zmizí hranice mezi
jednotlivými státy.
Celkově prosazuje Judt
umírněnost – postoj, který dnes málokdo sdílí a který jsme
zapomněli. Britskému kapitalismu se podle Judta v minulosti dařilo
v důsledku regulačních mechanismů, které kapitalismus krotily, v
důsledku spojení tržní ekonomiky s předkapitalistickými
sociálními vztahy i v důsledku morálního očekávání
společnosti. Británie byla – v minulosti, musím nyní bohužel
dodat, protože v současnosti s brexitem toto všechno zmizelo –
alergická na prosazování skupinových zájmů proti obecnému
blahu.
Celkově je výbor Judtových
esejí užitečným pohledem do minulosti. Jeho recenze a eseje
obsahují množství zajímavých postřehů, i když, jak jsem se
zmínil výše, některé z nich nejdou zase až tak příliš do
hloubky. Je však zajímavé vrátit se k tomu, co si před dvaceti
až třiceti lety myslel informovaný kritik mezinárodních poměrů,
člověk s velkým globálním nadhledem. Dnes můžeme pohlížet
jen s nostalgií na devadesátá či nultá léta, kdy možná bylo
leccos v mezinárodním globálním vývoji problematické, ale
situace zdaleka nebyla tak nebezpečná jako dnes. Přitom je
pozoruhodné v těchto esejích vnímat, jak citlivě Tony Judt
zaznamenává, co nebezpečného by se v budoucnosti na základě
východisek, na nichž v devadesátých a nultých letech stál svět,
mohlo stát – a co se také od té doby bohužel už stalo.
15546
Diskuse