Vědci objevili "bratrance" planety Země

18. 4. 2014

Vědci institutu NASA s pomocí sondy Kepler nalezli planetu podobnou Zemi a pravděpodobně příznivou pro život. Je to kamenitá planeta asi o 10% větší, než naše, vzdálená pět set světelných let - a možná má na povrchu vhodné podmínky pro přítomnost kapalné vody. Je první toho druhu, kterou astronomové zatím objevili. Nese katalogové jméno Kepler-186f a je součástí hvězdného systému Kepler-186, který se nám promítá do souhvězdí Labutě.

Na možnou přítomnost vody vědci usuzují z toho, že planeta je příliš malá, než aby se udržela pohromadě, kdyby se skládala pouze z plynu, jako například Jupiter. Podle výpočtů se pravděpodobně skládá ze směsi železa, kamene, ledu a vody, podobně, jako Země. Není ovšem možno přesně zjistit, v jakém poměru se zmíněné složky nacházejí.

Planeta je součástí hvězdného systému, v jehož centru se nachází hvězda typu červený trpaslík. Příjem energie z tohoto zdroje podle výpočtů není tak velký, aby se voda z planety vyvařila. Pokud by tedy planeta Kepler-186f měla atmosféru, může se na ní nacházet voda v tekutém skupenství. Není však možno na takovou vzdálenost zjistit, zda se na planetě skutečně nachází atmosféra.

Pokud by na planetě byly vodní plochy, ve světle rudého slunce by měly tmavě modrou barvu, kdežto oblaka nebo ledovce barvu oranžovou.

Zdroj v angličtině: ZDE