
Jak vzdělávat děti v IT?
10. 6. 2018 / Jiří Hlavenka
Měl jsem v uplynulých dnech na toto téma pár zajímavých diskusí. Nejsem pedagogický odborník, a proto uvítám názory těch opravdu povolaných.
Má představa o rozumném vzdělávání dětí v informačních technologiích je zhruba takováto. Třída oplývá pestrostí zařízení: dobře vybavené počítače (výkon, SW), tablety, především ale chytré periferie, jako je např. Lego Mindstorm, Arduino s rozsáhlou výbavou, tiskárny a 3D tiskárny, tablet se stylusem pro kreslení, digitální kamera, programovatelná malá vozítka nebo třeba "vláčky", jednoduchý bastlířský koutek.
A děti bych tam - klidně skupinu napříč třídami - volně vpustil a nechal je řádit. Ne na klasickou vyučovací hodinu, ale déle, protože za vyučovací hodinu se nic pořádného nestihne. Učitel nechť spíš jemně naviguje a inspiruje, otevírá možnosti, iniciuje vznik týmů, které pracují společně, radí a pomáhá kde je potřeba.
Proč? Protože jak pozoruji z života, není jiného oboru, ve kterém by byly i na nízkých stupních škol tak propastné rozdíly mezi jednotlivými dětmi - IT je totiž obor, kterému se nejčastěji věnují mimo školu, a to velmi různorodě. Je obvyklé, že skupina žáků nebo studentů střední školy ví o vyučovaném oboru násobně více než pan učitel nebo paní učitelka, každý je pokročilý v něčem jiném, a taky tam mohou být úplně nepolíbení. Jak chcete tuhle pestrou chásku učit dle nějakého jednotného "ŠVP"? Ať nastavíte obtížnost jakkoli, část se bude totálně nudit, část nebude chytat: to nemůže fungovat.
Pestré prostředí a samostatnost je
dobré v tom, že každý si najde to, co jej baví a v čem se může posunout.
I ti "nechytající se" se stanou pomocníky při týmovém projektu, naučí
se od těch dobrých, což je lepší motivace než "čtverka z písemky". Místo
znalostí si osvojí kompetence a nakonec se něco naučí i pan učitel :)
(Pro ilustraci pár vět z toho co se dá najít v ŠVP, ve školních vzdělávacích plánech pro gymnázia:
- "používá záhlaví a zápatí, generuje automatický obsah" (to jsem se nenaučil dodnes a žiju)
- "orientuje se v základních typech počítačových sítí" (tj. odhrká teorii)
- "seznamuje se s principem hromadné korespondence" (není to teď náhodou zakázaný?)
- "charakterizuje architekturu současných počítačů" (wtf?)
- "orientuje se v základních fázích historie výpočetní techniky (mucho useful!)
- "používá zásady hygieny při práci s počítačem" (jako "nežer bagetu nad klávesnicí?")
- "využívá teoretické a praktické poznatky softwaru k efektivnímu a
tvůrčímu řešení zadaných úloh a nastalých situací" (např. když vypnou
proud).
Co si myslíte vy?
Diskuse