
Andre Vltchek je mrtev, ať žije Andre Vltchek
25. 9. 2020 / Milan Kohout
čas čtení
8 minut
Po příjezdu se ho pokoušela jeho manželka vzbudit a zjistila, že je mrtvý.
Dle tureckých medií zahájila místní policie vyšetřování jeho smrti jako “podezřelé umrtí”.
Pro mě není překvapením, že se snaží turecké instituce před světem ukázat svojí vylhanou “objektivní a nezaujatou tvář”.
Pro toho, kdo Andreho osobně znal, je tato policejní “objektivita”, která bezpochyby
prohlásí, že se jednalo o přirozené umrtí, téměř s jistotou důkazem, že
má někdo na rukou jeho krev.
Následující
text jsem napsal jako předmluvu do Andreho knihy “Imperium lže”
publikovanou v Česku nakladatelstvím BROKEN BOOKS v roce 2016.
Myslím, že je příhodným nekrologem , který lze nazvat jednou větou z teté předmluvy:
“Andre
byl pro šíření pravdy proklet establišmenty celé řady zemí světa, a je
téměř zázrakem, že tyto útoky proti své osobě doposud přežil.”
* * *
Před
léty jsem chodil na Harvardské náměstí v bostonské Cambridge, abych si
tam v malém stánku kupoval nová čísla časopisu CounterPunch. Časopisu,
který mně jako bývalému českému disidentovi a chartistovi z české druhé
kultury připadal v závalech kapitalistickými zájmy koupených a
diktovaných médií jako jeden z nejpravdivějších zdrojů informací o dění
ve světě našem vezdejším.
Několikrát
jsem tam narazil na články a eseje od autora, který mě neuvěřitelně
zaujal svým umělecko-poetickým a zároveň analytickým úhlem pohledu na
kruté události, od válečných konfliktů až po pod kapitalistickým jhem
zakořeněnou sociální nespravedlnost v zemích námi arogantně nazývaných
"třetí svět". Jeho svědectví o pokrytectví naší takzvané západní
civilizace mě vždy nadchla umělecky zpracovanou sžíravě realistickou
pravdivostí a odvážně otevřeným pojmenováváním krutostí, kterých se náš
"civilizační prostor" dopouštěl a bez přestání dopouští po celém světě.
S
autorem těchto článků jsem se ztotožňoval hlavně tím, že jsem z nich
cítil duši aktivisty a umělce filosofa, který své dílo prolíná se
skutečným životem, přesně tak, jak jsem já prožíval filosofický duch
(principy) české undergroundové druhé kultury.
Cítil
jsem, že v jeho textech opět ožívá naše undergroundové zdůrazňování
autenticity v umělecké tvorbě, chápání umění jako základní životní
hodnoty, žití v pravdě, nepotlačovaní jakékoliv myšlenky, otevřené
říkání všeho, co si myslím, naprostá solidarita s ostatními
druhokulturními rebely a hlavně podvědomá fúze umění, politiky (polis) a
života.
Autor
se nebál říci svoji pravdu nezatíženou neustálým požadavkem západní
akademické do sebe zacyklené a omezující korektnosti, požadující
odkazování se na jiné či předchozí autory.
Autor
neváhal bořit takové mýty, jako je nedotknutelný mýtus o Západem
blahořečené soběsloužící křesťanské "demokracii" a nutnosti jejího
"nevyhnutelného a i pomocí násilí ospravedlnitelného exportu" do ostatního
"kulturně a politicky zaostalého" světa.
Nebál
se projevit svůj kritický názor dokonce i na nahromaděné "umělecké"
sbírky či skladiště mrtvých exponátů v muzeích evropské kultury, které v
drtivé většině jen potvrzují drogovou závislost na svém a do sebe
zahleděném kulturním imperialismu.
Odhaloval
rádoby zapomenuté genocidy prováděné po celém africkém kontinentu
ziskuchtivými křesťansko-kapitalistickými predátory s biblemi v rukou.
Genocidy, které později používali jako inspirativní studijní materiály i
budovatelé nacistických koncentračních táborů za druhé světové války.
A
v neposlední řadě ve svých esejích tvrdě označoval západem
vykonstruovaný kapitalistický ekonomický systém za příčinu kolapsu
životního prostředí na celé Zeměkouli, čímž k nepříčetnosti rozzuřoval
proponenty zaslepené ekonomické teorie postavené na neustálém a
sebeúčelném růstu.
Po několika letech mě napadlo autora těchto článků Andreho Vltcheka zkontaktovat.
Napsal
jsem mu mail, na který Andre téměř okamžitě odpověděl a začali jsme si
vyměňovat anglicky psané názory na katastrofální pokrytectví a zločiny
západní civilizace.
"Kde jsi vlastně vyrůstal?" napsal jsem jednoho dne Andremu.
Odpověď mi vyrazila dech: "V Československu."
Okamžitě jsem odpověděl: "No, to je neuvěřitelné, protože já také. A v jakém městě?"
Po
následující odpovědi jsem si řekl, že Zeměkoule je tak malá, že jen
arogantní klimatoskeptici ji vidí jako nekonečnou: "V Plzni."
Chvíli
jsem váhal, jak nejlépe zformulovat svoji odpověď, aby nevypadala jako z
kýčového hollywoodského filmu: "Andre, já jsem také vyrůstal v Plzni".
Pak jsme se dlouhou dobu smáli, každý na svém konci internetových žilek.
Ač
jsme se neznali, tak jsme oba vyrůstali v relativně malém městě na
západě Československa, a jako děti prožívali dobu, kdy se zásadně
testovaly charaktery lidí po sovětské okupaci v roce 1968.
Andre ji prociťoval o to intenzivněji, protože byl synem plzeňského vědce a ruské matky z Leningradu.
Proto
mu jeho spolužáci po českém zbabělém způsobu dávali najevo, že i on,
malý kluk, je přece vinen za okupaci Československa sovětskými vojsky.
Nechutné slabošské útoky v něm zřejmě už tenkrát zasely touhu bojovat
proti nespravedlnosti světa.
Jak jinak by se ostatně dítě zformovalo, když by po vyučování našlo své boty plné zmrzlé moči na okenním rámu školní šatny.
Andre,
jak jen to bylo možné, vyrazil z Československa a záhy začal svoji
nesmírně plodnou dráhu umělce, spisovatele novelisty, filosofa,
investigativního žurnalisty a filmaře.
Je
někdy až neuvěřitelné, kolik zemí Andre osobně navštívil, kolik
válečných konfliktů zažil z první ruky, kolik vyslechl svědectví o
hnusných nespravedlnostech a vraždění, které vědomě vytváří náš
"demokratický" pokrytecký západní kapitalistický systém, kolik přírody
zničené naším bezohledným, imperialistickým "soukromým podnikáním"
postaveným na drancování na vlastní oči viděl, na kolik námi způsobených
a záměrně zapomenutých genocid ve své práci upozornil, kolik lží
vytvářených našimi médii diktovanými úzkou zájmovou imperiální třídou
odhalil.
Není
divu, že byl Andre pro šíření pravdy proklet establišmenty celé řady
zemí světa, a je téměř zázrakem, že tyto útoky proti své osobě doposud
přežil. Jeho demaskování demagogických myšlenkových stereotypů je
nebezpečná aktivita, ke které je třeba značné odvahy a ochoty k
nejvyšším obětem.
Někomu
může Andre připomínat fiktivního středověkého bojovníka za lidská práva
Dona Quijota, který říkal, že je nutné se vrhat do bitev, o kterých
předem víme, že jsou prohrané. Ale právě proto tyto bitvy v lidských
srdcích nakonec vždy vyhrál.
I
v Andreho postavě ještě pořád přežívají vášnivé instinkty naší kmenové
minulosti, kdy se po miliony let snažilo lidské společenství pomocí
svých eticky orientovaných umělců čili filosofů skutečného života vždy
vytěsnit zlo a degenerující trendy ze svého středu.
V
takových chvílích lidská společenství zapojují všechny své smysly a
city a probouzí se z otrocké letargie a amnézie uvržené na ně věčně
rodícími se parazity a výsledkem jsou revoluce čili otočení systému
kolem osy humanistických hodnot.
A
bez tohoto ozdravného revolučního procesu, který žádá radikalizaci
sebezáchovných myšlenek, by totiž náš lidský kmen nikdy nepřežil a ani
nepřežije.
Foto před domem v Ládví, ve kterém se skrýval Che Guevara v Československu v roce 1966:
11049
Diskuse