Odbedněme mysl
9. 1. 2023 / Beno Trávníček Brodský
čas čtení
2 minuty
Co
je to ale vlastně za zprávu? Čtu ji tak, že že si evropští
výrobci neumějí vygooglit, kolik právě v této době vzniká po
světě malých, drobných, levných, lidových mini-elektromobilů.
Takových těch autíček, kterých 3 - 5 může jezdit za náklady
jednoho elektromobilu tak, jak si ho patrně většinově představují
evropské korporace. Zejméně výrobci z východu dokazují, že
použitelný elektromobil nemusí mít 100 či 200 kW výkonu, dojezd
500 km na nabití a stát kolem milionu Kč. Evropští producenti
patrně čekají, až je nabídka z trhů od Indie – přes Čínu –
Malajsii – Japonsko... převálcuje(?)
Už
zase slyším ševelit o standardech, které východní vozítka
určitě nenaplňují atp. Co si však koupí (tedy co si bude moci
dovolit) v budoucnu obyčejná „chudá“ rodina třeba v Česku na
každodenní pojíždění a obsluhu důležitého? Evropské auto za
milion (či dva) nebo o trochu méně dokonalé z východu skoro
řádově levnější? Čemu tak asi dá přednost? U klasických
elektromobilů navíc platí, že jsou z pohledu množství součástek
drasticky jednodušší než auta spalovací - lze tedy předpokládat,
že budou obecně i méně poruchové.
Bylo
by také dobré si v době, která je složitá a těžká nejen
sociálně, ale i environmentiálně uvědomit celý kontext:
1)
Veřejná hromadná doprava
– ve všech případech, kdy je to přiměřeně schůdné by měla
mít v našich hlavách přednost před dopravou osobní. Například
brečíme kvůli přeplněné D1, ale proč pendlovat mezi Prahou a
Brnem osobním autem po silnici, když tu vedou dokonce dvě
železniční trasy, , jezdí dálkové busy...? Snobové to samozřejmě
budo brát jako útok na jejich nezadatelná práva. Mám PENÍZE =
mám PRÁVO!
2)
Osobní doprava -
při rozumném využívání hromadné dopravy pro obyčejný
každodenní život nepochybně postačuje mini-elektro s dojezdem na
nabití kolem 100 km, malým motorem, malým výkonem, prostě po
všech stránkách úsporný koncept. Samozřejmě to nebude tak
rychlé rito pro výrobce. Ale může je to uživit, možná i
zachránit.
7771
Diskuse