Jak dlouho přetrvá memento ostravské tragédie v korozivním digitálním prostředí?
Krutost a bolest v anomickém prostředí virtuálního pokřivení reality
12. 12. 2019
/
Bohumil Kartous
čas čtení
4 minuty
Představa světa jako něčeho, kde mají místo jen šťastní a úspěšní. Svět vytěsňující skutečnost mimo hranice toho, jak chceme být vnímáni, abychom naplnili tuto normu. Zároveň naprostá banalizace utrpení, strádání a tragédie na úroveň obrovského množství neustále kmitajících obrazů, mezi nimiž se stává zkrvavené či mrtvé dítě jen okamžikem, který bude okamžitě překryt a zavalen hromadou obrazového smogu, jehož významovou souměřitelnost eliminuje informační množství a reálná neschopnost lidského mozku vyrovnat se s ním. Vítejte v krásném novém světě, o němž sice víme, že je toxický a zabíjí, neumíme se od něj ale odpoutat. Funkční okruhy života společnosti byly přeneseny do vnějšího prostoru, pro který se naše fyzická realita stala pouhým energetickým zdrojem pro parazitní virtualitu.
Jeden kamarád mi poslal chatem fotografii mrtvého člověka,
oběti masové vraždy, ke které došlo v ostravské nemocnici. Chvíli jsem na ten
tragický obraz hleděl a poté jsem mu odepsal, aby ho už dále nešířil. Byla to
spíš jen symbolická prosba kamarádovi, kterého mám moc rád, aby se nepodílel na
banalizaci smrti nevinného člověka, jehož pozůstalí budou vystaveni těmto
obrazům, z jejichž všeobjímající přítomnosti bude jen velmi těžké uniknout.
V okamžiku, kdy podobný obraz unikne do digitálního prostoru,
jeho šíření je takřka nemožné zastavit. Šíření informací s podobným emočním
nábojem je dokonale infekční, je to senzace, která okamžitě zkopíruje tragédii
do statisíce kopií kolujících digitální sítí a jež poslouží k několikavteřinovému
vytržení z návalu banalit informačního chaosu, čímž z tragédie vytvoří součást
rychle tekoucího virtuality, která strhává reálnou možnost vnímat tragičnost a
krutost situace nekonečným přívalem dalších obrazů o jiných virtuálních
skutečnostech.
Nejen toto se děje v absurdním prostředí digitální dimenze,
v níž není možné udržet žádný obraz, aniž by se okamžitě stal
předmětem hodnotové deformace. Hned druhý den po tragédii mi přišla z jedné
emailové adresy, pravidelně rozesílající dezinformace a konspirační bláboly,
zpráva rámující ostravskou tragédii do obvinění vůči Evropské unii, jež nás
nutí přijímat ilegální zločince, kteří pak inspirují podobné chudáky, jako byl
ostravský vrah. Tento iracionální konstrukt není tolik úděsný svou pomateností,
jako intencí okamžitě zneužít tragédie ve prospěch vylhaného dezinformačního
narativu, bez jakékoliv úcty ke zbytečně ztraceným životům lidí a hlubokému
zármutku jejich pozůstalých.
Anomie informačního chaosu umožňuje učinit podstatu tragédie
banální a zároveň její krutost ještě zvýšit, dokonce vůči samotným obětem.
Následkem masové vraždy dětí ve škole Sandy Hook v americkém městě Newton byl
mimo jiné vznik a šíření konspirační teorie o tom, že k žádné vraždě nedošlo a
že jde pouze uměle vytvořenou informaci s cílem zvýšit tlak na regulaci držení
zbraní. Šíření této konspirace v ultrapravicových kruzích vedlo k tomu, že
rodiče mrtvých dětí byli ze strany pomatenců, kteří konspiraci uvěřili,
vystaveni výhrůžkám smrti. Ani soudní verdikt, který odsuzuje tvůrce konspirace,
nic nemění na šílenství, k němuž dochází díky možnosti destruovat v digitálním
chaosu realitu a učinit z obětí tragédie cíl dalších útoků.
Z této pasti není v současnosti žádného úniku. Dovednost
sžít se s digitální vrstvou naší existence není pro lidskou společnost snadná.
Evolučně na to není připravena. Z hlediska kultury je naprosto nepředvídatelné,
zda je její absorpční schopnost taková, aby v tomto novém "krásném"
světě dokázala udržet základní kontury skutečnosti, nebo zda se skutečně
propadáme do stavu, v němž není možné opřít se ani o základní hodnotové pilíře,
které skutečnost konstruují. Čím dříve si tuto skutečnost uvědomíme, tím větší
šanci budeme mít na reakci. Čas přitom běží velmi rychle a z ostravské tragédie
se už nyní stává dávná vzpomínka...
13378
Diskuse