Proč kampaň za druhé referendum o brexitu selhává

30. 10. 2019

čas čtení 2 minuty
Odpověď leží ve třech hlavních strukturálních slabinách kampaně od samého jejího počátku - tak jak vznikla z kampaně Britain Stronger in Europe, která prohrála referendovou kampaň, píše Paul Goodman.


První se týká budoucnosti. Proč by druhý plebiscit o členství Británie v EU měl záležitost tak či onak rozhodnout? Co se stane, pokud volba vyjde řekněme v poměru 51 ku 49 tím či oním směrem? Musíme pak mít kvůli jasnosti referendum třetí? Nejlepší z pěti?

Druhá se týká minulosti. Oficiálně není kampaň People’s Vote spojena ani s příznivci kampaně Leave, ani Remain. Neoficiálně si štěbetají ptáci na střeše, že je tvořena takřka zcela příznivci setrvání v unii. Chtějí si zopakovat referendum, které prohráli. je to jako by Nový Zéland požadoval opakování sobotního semifinále Světového poháru.

Třetí slabina vyplývá z druhé. Kampaň nedokázala získat podporu ani jediného příznivce vystoupení. Jejím nejviditelnějším mluvčím byl Tony Blair. Je to jako by se kampaň stala nástrojem k napravení jeho reputace a popularity, kterou ztratil po válce v Iráku.

A to všechno předchází položení nepříjemných otázek, které příznivci opakování referenda nedokážou zodpovědět, jako je: Jak bude znít otázka? Nebo: Jak je tomu s volebním právem?

Veřejné mínění je stále polarizovanější. Buď jste pro brexit a připraveni nakonec přivítat brexit bez dohody; nebo proti němu, v kterémžto případě chcete stáhnout žádost o vystoupení.

Spojený tlak liberálních demokratů a skotské SNP na volby ukazuje, že obě strany vzdávají druhé referendum, pro které v Dolní sněmovně neexistuje většina.

Johnson musí nyní rozhodnout, jak zareaguje. Ale tak či tak, vyhlídky na kampaně People’s Vote se jeví jako nepříznivé.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
7898

Diskuse

Obsah vydání | 5. 11. 2019