Lidská spiritualita se od paleolitu zásadně nezměnila
24. 4. 2019
/
Ivan Větvička
čas čtení
7 minut
Jana Čulíka šokoval průběh velikonoční vigilie v chrámu
Panny Marie před Týnem. O svůj dojem se podělil v článku
"Zase jsem se o Velikonocích vystavil katolickému
divošství a pohanství" (BL 21. 4.).
Mimo jiné ho zarazila anachroničnost křesťanského
rituálu. Přestože jsou některé výhrady Jana Čulíka ke
křesťanskému kultu opodstatněné, neměli bychom odsuzovat
křesťany za to, že chovají v úctě i tradice, které jsou
starší, než jejich víra. Naopak, toto je cesta, která by mohla
vést k pokojnému soužití lidí různého vyznání.
Křesťanství se od svých počátků prezentuje autoritativně a
vůči jiným náboženstvím nesnášenlivě. Pavel v Novém
zákoně nabádá křesťany v Korintu: „Aby víra vaše nebyla
na moudrosti lidské založena, ale na moci Boží.“ (1K
2, 5) Začlenění dalších bohů do pantheonu (oblíbené například
ve starověkém Řecku), které by usnadnilo pokojné soužití
vyznavačů různých kultů, není myslitelné. To však neznamená,
že by křesťanská tradice neobsahovala archaické prvky. Naopak,
právě o Velikonocích v křesťanstkých rituálech ožívá
dědictví, které si lidé předávají od dob paleolitických
lovců.
Nezabývejme se nyní zvláštnostmi místního folklóru, ani
všeobecně známou shodou termínů některých křesťanských
svátků se slunovratem či oslavou příchodu jara.
Zaměřme se na důležitý detail z Ježíšovy popravy, který
je uveden v Janově evangeliu: Krátce po té, co Ježíš zemřel,
se Židé začali obávat, že těla na křížích zůstanou viset
do soboty, svátečního dne, což byo nepřípustné. Proto:
„Prosili Piláta, aby zlámáni byli hnátové jejich a byli
složeni. I přišli žoldnéři, a prvnímu zajisté zlámali hnáty,
i druhému, kterýž ukřižován byl s ním. Ale k Ježíšovi
přišedše, jakž uzřeli jej již mrtvého, nelámali hnátů jeho.
Ale jeden z žoldnéřů bok jeho kopím otevřel, a hned vyšla
krev a voda.“ (Jan, 20, 31 – 34.) Zlomení nohou uspíšilo
smrt odsouzenců. Proč vojáci nezlomili nohy také Ježíšovi?
Bible uvádí, že byl v tu chvíli již mrtvý. Voják však
přesto chtěl mít jistotu, a tak jeho tělo probodl kopím. Proč
postupoval jinak, než u ostatních dvou odsouzenců?
Zde je třeba opustit kauzalitu běžného vyprávění a vzít
v potaz potřeby mýtu. Ježíšovy kosti musely zůstat celé,
jinak by podle pradávné tradice nemohl vstát z mrtvých...
Stejného původu je i zákaz lámat kosti beránka, který je
obětován během pesachu. Při tomto svátku je připomínán odchod
Židů z Egypta popsaný ve Druhé knize Mojžíšově
(kap. 12). Před poslední egyptskou ranou, zabitím prvorozených,
se měly židovské domácnosti chránit tak, že natřely futra
dveří krví beránka nebo kozlíka „bez vady, samce ročního“
(verš 5). Podle Hospodinova příkazu měli členové domácnosti
zvíře po odebrání krve upéci a sníst celé, včetně
vnitřností. O nic se nesměli podělit s neobřezanými
cizinci ani s nájemníky. Čtyřicátý šestý verš potom
přikazuje: „...Nevyneseš z domu ven masa jeho; a kosti
v něm nezlámete.“ Jednalo se tedy o klasickou kmenovou
obětní hostinu, z níž byli důsledně vyloučeni cizinci,
neboť tento obřad měl před rozhodujícím činem (odchodem
z egyptského poddanství) utužit sounáležitost soukmenovců
s bohem i mezi sebou navzájem. Podle závěrů, které
uveřejnil James Fraser v knize Zlatá ratolest a podle
úvahy Sigmunda Freuda nazvané Totem a tabu je třeba v
takovém případě pohlížet na obětovaného berana či kozla jako
na ztělesnění boha.
Křesťanství i judaismus v těchto případech navazují na
dávnou víru paleolitických lovců ve vzkříšení zabitého
zvířete, k němuž může dojít, pokud jeho kosti nebyly
rozlámány. James Frazer k tomu ve Zlaté ratolesti
píše: „U některých divochů je zvláštním důvodem pro
uctívání kostí lovné zvěře a vůbec všech zvířat, která
jedí, víra, že když se kosti zachovají, obalí se během doby
masem a zvíře pak znovu ožije.“ Toto přesvědčení bylo po
světě značně rozšířeno. Mircea Eliade v knize Šamanismus
zmiňuje příklady ze Sibiře, Severní i Jižní Ameriky, Ariky a
Kavkazu. Podle Eddy táhli vůz starogermánského boha Thora dva
kozli, které bůh mohl podle potřeby porazit, sníst a vzkřísit
z kostí. „Životní princip“
sídlí v kostech také podle Íránců, Tibeťanů a toto
přesvědčení zdomácnělo i v indickém magickém folkloru.
Tyto tradice zděděné od lovců a pastevců dodnes nenápadně
přežívá začleněna v kulturách s velmi komplikovanými
náboženskými představami, které by se i James Frazer zdráhal
označit jako divošské.
Vzkříšení bezpočtu mrtvých z kostí je popsáno také ve
starozákonním Ezechielově proroctví: „...A postavil mne
(Hospodin) uprostřed údolí, kteréž bylo plné kostí... bylo
jich velmi mnoho a aj, byly velmi suché... Toto praví Hospodin
kostem těmto: Aj, já uvedu do vás ducha, abyste ožily... I stal
se hřmot, když se přibližovaly kosti jedna k druhé... žily
a maso na nich se ukázalo, i koží na povrchu potaženy byly... I
všel do nich duch a ožili, a postavili se na nohách svých, zástup
velmi veliký... všecken dům Izraelský.“ (Ezechiel 37, 1 –
11) Podle Knihy mrtvých bylo třeba zachovat kosti pro
zmrtvýchvstání také ve starověkém Egyptě, obdobná zmínka je
učiněna v Koránu a rovněž podle Aztéků se mělo lidstvo
zrodit z kostí přinesených z podsvětí.
Jedná se o jednu z nejhlubších rovin náboženského myšlení,
která se utvářela v dobách, kdy lidé nekladli ostrou
hranici mezi sebe a zvířata. Zejména k větším obratlovcům
přistupovali jako k sobě rovným a cítili s nimi
sounáležitost. Lovci věřili, že zvířata mají duši a žijí
v klanech, podobně jako lidé. První rituály měly usmířit
duši zabité kořisti, případně se lovci pokoušeli zabité zvíře
vzkřísit. Podle přímočaré úvahy ho potom mohli znovu ulovit,
ve složitějších představách se tak vyhnuli pomstě zvířecího
klanu. Mohli také brát ohled na zvířecí průvodce duší šamanů
a zemřelých.
Neodsuzujme křesťany za to, že chovají v úctě tradice,
které jsou starší, než jejich víra. Naopak, toto je cesta, která
by mohla vést k pokojnému soužití lidí různého vyznání.
Ještě účinnější alternativou by bylo zpřístupnění
monoteistického pantheonu dalším bohům. Řekové z takové
otevřenosti dokázali před tisíciletími těžit, ale křesťané,
židé i muslimové by to vnímali jako nepřípustné divošství a
pohanství.
11033
Diskuse